Uppskjutet ånyo

Jag är säkert inte den enda självbyggande husägaren som har en del finputs kvar på huset trots att man bott i det i åratal. Det klassiska byggarskämtet om att ”vi flyttar in till jul, men vi vet inte vilken” drogs även på vårt bygge. Det gick som det gick, vi flyttade in och de klassiska listerna saknas ännu här och där. Jag brukar trösta mig med att vi ju inte är byggproffs och då kan man ta en och annan brist. Jag är ju själv på sätt och vis i byggbranschen och vet att även de flesta proffsbyggen inte riktigt klarar tidtabellen. Plötsligt är det bara någon vecka kvar på tidtabellen och en och annan entreprenör börjar inse att det blir snävt och bråttom.

Det finns dock ett bygge som jag trots min lätta aversion mot kärnkraft börjar känna lite medlidande och förbrödring med. Olkiluoto 3 har fått ett nytt datum för sitt färdigställande. Kärnkraftverket skulle enligt de första planerna börja klyva atomer och leverera ofantliga mängder el redan år 2009. Gång på gång har dagen för starten flyttats fram. I dagarna visar det sig att man tror (obs tror) att man kan starta kraftverket år 2016! Vid  det laget har de delar som byggdes först åldrats till den grad att det är dags för renovering innan ibruktagandet!

Jag tror banne mig att jag kommer att hinna få dit mina listbitar innan de får igång skiten! Om inte frugan skall tapetsera om innan dess…

 

2 reaktioner på ”Uppskjutet ånyo

  1. Det är ett sorgligt bygge Olkiluoto trean. Än värre är det med tanke på att de skall föreställa elitens elit av kunnande. Det enda de hittills lyckats med är att slå rekord i bedrövlighet.
    ps. Nu är det klart att vi kommet att montera Sunmar 870 Ac på Fågelberget. Dessutom fick vi agenturen på Perkings marinmotorer och reservdelar. Så om du känner någon som behöver ha motorer så vet du varifrån.

    • Rekord i bedrövlighet är precis rätt uttryck!
      Trevligt att ni har bra drag med båtarna, det är båtarna och ni värda. Och gratis till agenturen!

      Det var för övrigt på Fågelberget jag hade min lilla olycka förra veckan. Har en av våra trognare kunder i den långa byggnaden mot kokkolavägen. Kanske vi råkas på den lokala matbaren på någon lunch 🙂

Kommentera

