Radions dag

I dag när jag var på väg till den något åsidosatta byn Hellanmaa lyssnade jag min vana trogen på radion. Under ensamma monotona färder på den österbottniska slätten är radion ett gott sällskap. Programledaren förkunnade stolt att i dag är det minsann den internationella radiodagen! Jag begrundade detta faktum medan jag dundrade igenom Tervajoki. Min slutsats var att jag firar radiodagen genom att stänga av hela skiten. Jag brukar göra så ibland. Särskilt när det varit en brusig dag på jobbet. Då är det skönt med tystnad, bara bilens dova brummande hörs och de egna tankarna får fritt spelrum.

Jag är en man som verkligen uppskattar tystnaden. Kanske blir man sån efter tre decennier i byggbranschen. Att en sensommarnatt ställa sig på bryggan vid sommarstugan och bara njuta av den stora tystnaden är en sällan hörd njutning. Efter en stund måste man skrapa med foten i bryggan för att förvissa sig om att man inte blivit döv. Det är i tystnaden mina bästa tankar skapas, det är i tystnaden de mina bästa beslut har tagits, det är i tystnaden filosofi föds.

Där i bilen på slätten började jag fundera över det här med radion och hur många av oss som vill ha ett ständigt bakrundsljud. Somliga går omkring med öronsnäckorna i öronen så fort tillfälle ges, andra har på radion i alla lägen.

Under åren har radioutbudet ändrats. När vi fick de kommersiella radiokanalerna så kom den så kallade skvalradion in i vår vardag på allvar. Först i form av rikligt med musik avbruten bara för reklam. Det gillade jag till en början. Sedan kom insikten att kanalernas spellistor inte var särskilt omfattande. Samma låtar snurrade så ofta att om man hade radion på en hel arbetsdag hann man bli uttråkad på låtarna.

Jag minns en episod på ett bygge där byggargubbarna älskade kanalen Suomipop. Kanalen spelade inhemska hits dagarna i ända. En dag, efter en månad med samma radiokanal på vrålvolym uttryckte jag min leda och undrade om det inte gick att lyssna på någon annan kanal ett tag. Låtarna kommer ju med så träffsäker upprepning och i samma ordning att man nästan kunde gissa vilken låt som skulle komma näst. Radions ägare, en timmerman större än jag sade med auktoritet i rösten att här lyssnar vi på den han önskar eftersom radioapparaten är hans. Jag föreslog ett litet vad som en desperat väg ut ur situationen. Vadet löd att om låten ”Villejä lupinejä” spelas inom den kommande kvarttimmen så skulle vi lyssna på någon av mig vald kanal den följande veckan. Jag vann, vi han bara skaka hand på vadet så spelade J Karjalainen upp till Villejä lupinejä…

Sen har de här kommersiella kanalerna upptäckt att prat är billigt. Man införde det jag brukar kalla fikarumsradio, pladderradio. Man packar in ett antal snacksaliga underhållare som pratar om ditt och datt i en studio. Samma diskussion förs i vilket fikarum som helst på vilken arbetsplats som helst. För min del räcker det gott med den egna fikarumsdiskussionen i reallivet. Att lyssna på någon som håller den professionellt i en radiostudio tillför inte mycket till min tillvaro.

Där på de vida slätterna som breder ut sig öster om Ylistaro började jag fundera på om inte bakgrundsunderhållningen på radio och i öronsnäckor inverkar på vår stressnivå. En klok kvinna jag känner sade i samband med en diskussion om utbrändhet att det inte existerar något sådant som positiv stress. Kanske är det så att även om vi gillar att ha på radion i bakgrunden så kräver den en del av vår uppmärksamhet och därmed skall ha sin beskärda del av vår hjärnkapacitet. Har man ett jobb där man skall sköta sina arbetsuppgifter samtidigt som telefonen ringer, kolleger pratar till en, folk kommer och går och det sägs något på radion som drar lite uppmärksamhet till sig så kanske den där lilla lilla uppmärksamheten som radion kräver är det som man kunde välja bort.

Så prova på tystnaden någon gång, den är värd det!

7 reaktioner på ”Radions dag

  1. Precis som du har jag tröttnat på skvalradion med ungefär samma låtar dagen i ända. Ta bara X3M som exempel. Radio Vega tycker jag då har ett mera varierat utbud även om låtvalen i önskeprogrammen tenderar att bli samma gamla låtar man hört till lust och leda. Ett program som jag gillar skarpt är Café Continental.

    På tal om radions dag hördes följande programinslag där en Vasapöjk intervjuades.
    http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/13/patrik-willfor-radioamator-och-dx-are

    Jag är väl lite partisk som rekommenderar denna länk men gott så.

    • Tack för länken, intressant!
      Det kan bero på att man inte hör till målgruppen längre, men x3m har jag svårt att orka med några längre stunder. Inte för musiken men för den vansinnigt låga nivån på det övriga innehållet. Man kan vilken dag som helst höra klyftigare dialog i sandlådan vid närmsta dagis.
      Café Continental har just en av de verkliga fördelarna med radio, man får höra något nytt av den sort som aldrig hamnar på spellistan i någon radiokanal. Det finns så mycket bra som hamnar utanför spellistorna bara för att det inte framförs på engelska, finska eller svenska.

      • Instämmer. Jag lyssnar gärna till ny musik om det inte den värsta sortens rapp och hårdrock men utbudet i X3M är för enahanda. Som du också skriver så är snacket ibland på beklämmande låg nivå i denna kanal.

    • Tinnitus är säkert inte någon lätt åkomma att leva med. Själv har jag antagligen bara tur som efter tre decennier i byggbranschen fortfarande har helt normal hörsel.

  2. På tal om tystnaden, så prövade jag på att månskensskidning med pannlampor i fjol. När vi hade skidat c:a 2 kilometer in i skogen och över åkrar, så sade jag åt sessorna att stanna och hör. De hörde inget och påminde mig om detta. Jag sade att det var just det jag ville höra, tystnaden i skogen, med endast skenet från månen och pannlampan. Kändes avslappnande.

Kommentera

