Det blev en kärra till

Det skulle bli en mycket enkel kärra gjord på diverse rester. Bra att ha när man skall kärra grus, jord, ved eller vad om nu råkar behöva transport till bakgården. Hjulen och naven kommer från en Citroën BX GTI. Ramen är gjord av profilrör. Flaket är en foderbehållare som lämnade över när jag byggde om min fodertruck till gårdstraktor.

Sedan vaknade produktutvecklingsdjävulen. Att kunna tippa ur lasten skulle ju vara behändigt. Gångjärn svetsades på ramen och en liten balk gjordes under flakbotten. För att undvika prematur och oavsiktlig avlastning i hög hastighet måste man ju ha någon form av låsmekanism för flaket, en skjutregel fann sin plats. Sedan blev det ett måste att montera ett stödben också, då kan man koppla från vagnen och lasta den utan att sedan bli tvungen att flytta på diskbråcken när man skall koppla den efter traktorn igen. När jag satte mig ned för att planera hur man skulle få till en elhydraulisk tipp slog vett och sans till. Där drar jag gränsen, det blir inte av (ännu i alla fall).

Nu får den duga. Flaket rymmer nästan trehundra liter. Precis lagom för den lilla gårdstraktorn att dra omkring.

minkovagn

Kommentera

