Kaffekaskader och en jäkla röra

I dag började jag tvivla på att denna dagen skulle sluta lyckligt. På en kurvig vägsträcka på väg mot Vörå centrum satt jag i godan ro och körde med en värmande kopp kaffe i handen, en sådan där pappmugg med lock som man köper  på någon servicestation för att rationalisera bort en stillastående fikapaus. Man känner ju solidaritet med aktieägarna och tänker på deras välfärd. Det var ordentlig snöyra så jag körde inte så värst fort. Och plötsligt står där mitt på vägen ett klövdjur! Troligen en vitsvanshjort. Jag tvärnitade naturligtvis och väjde så jag skulle runda djuret på dess baksida. Det är ju sällan dylika kreatur lägger i backen när de hellre vill fly än illa stångas med en kofångare. Den plötsliga manövern räddade livet på både mig och hjorten. Dessvärre är det så att dylika manövrar kräver minst två händer. Det förde med sig att kaffekoppen blev utan hand. Nåväl, lite kaffe i famnen är ett billigt pris för två oskadda liv.

Efter incidenten återtog jag den makliga takten i snöyran och fortsatte min resa. I byn Tuckor har någon gång i historien inträffat ett beklagligt misstag när vägen byggdes. Uppenbarligen har två vägbyggarlag startat från varsin ände och för sent insett att de inte kommer att mötas som beräknat. Resultatet av denna miss är två nittiograderskurvor med en några hundra meters vägstump emellan.

Bilen jag använder i jobbet är en praktisk skrinda med stort bagageutrymme som rymmer allt jag behöver. För att underlätta stuvandet och uprätthållandet av ordningen och reda finns det en hylla längs den högra sidan. Den är utmärkt placerad så att när jag behöver skruvar som finns i ett stort sortiment så sticker jag bara in handen genom sidodörren och tar en grabbnäve ur rätt låda. I den första av de ovan nämnda kurvorna valde denna utmärkta hylla att välta med ett imponerande brak. Den lade sig till rätta över några kabelrullar där den vickade fram och tillbaka när bilen rörde sig. Jag har definitivt uttryckt mig mer poetiskt och vältaligt i mina dar! Under resten av resan hörde jag ljudet av skruvar som föll ur sina lådor vid varje laterala rörelse som bilen gjorde och därvid vällustigt blandas med varandra till en fruktansvärd röra.  Suck!

bagaerumskaos

Det visade sig att hyllan tagits bort under en reparation av bilen utan att åter skruvas fast ordentligt. Svagt av en verkstad som debiterar bortåt hundra euro per timme med motiveringen att det kostar att utbilda sin personal och ha all utrustning som krävs… Nu har jag skruvat fast hyllan igen, plockat tillbaka alla grejer och sorterat skruvarna. Det är fredagsmys det!

4 reaktioner på ”Kaffekaskader och en jäkla röra

  1. Tacksamt att läsa att din väjningsplikt och undanmanöver fick ett gott resultat, men det är inget att gråta över utspilld kaffe. Man kan med fog säga efter kurvtagningen i Tuckor, att du hade några skruvar lösa. Huvudsaken att du och bilen hölls på vägen. Har inte förstått, varför man måste ha så bråttom att man måste ta kaffekoppen i bilen och dricka medan man kör. Har aldrig gjort det, och ämnar inte göra det. Ta det försiktigt i fortsättningen.

  2. Någr lösa skruvar har man ju alltid, men inte bak i bilen 🙂

    Kaffe i bilen är inte vanligt för min del, men ibland när man har en del kvar på dagens agenda och det dessutom är fredag eftermiddag driver hemlängtan en till eftergifter…

  3. Jo, kurvan i Tuckor känner jag till bl.a. därför att där är det dålig radiomottagning på just den sträckan. Tidigare hade jag en gammal bil och lika gammal bilradio med inte så fina mottagningsegenskaper vilket alltid gjorde att P3 försvann helt eller bara brusade svagt. Kan det ha något att göra med att störningar i marken som gjorde att de båda väglagen missade så grovt?

Kommentera

