Rostlagning

För någon vecka sedan tog jag loss kopplingen på båten för att fixa en läckande packning. I samma förlossning kom också drivknuten med. Vid närmare inspektion visade det sig att den läckt en aning fett. Och vattenfast fett är det klibbigaste fett jag vet. Det visade sig vara ändlocket på drivknuten som varit en aning rostangripet och börjat läcka ur till synens några små porer. Jag tog loss locket och körde lite med en roterande stålborste på borrmaskinen. Det var ganska så mycket mera rostigt än vad man kunde ana.

rostigtAtt hitta ett nytt lock till den säkert trettio år gamla drivknuten är knappast lätt, jag beslöt att göra en snabbreparation i stället. Jag letade fram Dremeln och kapade bort det värsta av rosten och letade fram något att täppa till hålet med. Ett lock från en liten pastillburk visade sig passa med lite modifieringar. Epoxylim lär hålla det på plats tills det är dags för en ny drivknut. Arbetsgivaren får härmed lite gratisreklam, aktieägarna jublar.

rostlagat

Kommentera

