Däckad

Vinterdäcken på min stolta springare har aldrig varit något att hänga i midsommarstången. De regummerade puckarna följde med bilen när jag köpte dem.  Antagligen såg sig den tidigare ägaren tvungen att förse bilen med nya däck trots att ett nära förestående bilbyte hägrade. Följden var att det blev en omgång av de billigaste tänkbara regummerade däck som fanns att uppbringa. De var inget vidare när de var nya trots ordentligt mönsterdjup och rikligt med dubbar. Nu med några år på nacken blev de för mycket för mitt tålamod.

Med förhoppningsvis väldigt lite vinter kvar passade jag på att kolla med ortens däckhandlare om det råder vårrea på vinterdäck. Det gjorde det. En omgång däck som var bland topp fyra i Tekniikan Maailmas vinterdäcktest erbjöds på ett anspråkslöst bildäcksetablissemang för en överkomlig slant. Jag begav mig till stället i fråga och inom loppet av några minuter var bilen försedd med nya dubbförsedda gummidoftande däck.

Den tämligen unge, ja nästan en snorvalp till försäljare rådde mig att köra lugnt och vackert de första tvåhundra kilometerna så att dubbarna i lugn och ro finner sina lägen. Jag menade att det nog kommer att bli svårt emedan jag alltid drar iväg med en ylande rivstart och försvinner bakom nästa kurva i en stilig fyrhjulssladd.  Hans hjärtliga skratt antydde att han misstog min ärlighet för ironi. Det är fan inte lätt att impa på dagens ungdom när man är femtio minus, har en strålande grå tinningars charm och kör omkring i en röd Citroën…

Kommentera

