Rätstavningsprogram

I höstas när jordens undergång var nära förestående skrev jag ett blogginlägg som innehöll ordet ”armageddon”. Något som webbläsarens rättstavningsapplikation ville korrigera med ”dopparedagen” (det gjorde den nu igen). Detta fann jag en aning underhållande.

Nu har min arbetsgivare försett mig med en ny telefon som skall läras in, det vill säga; telefonen skall lära sig mina vanor och drifter. Naturligtvis har jag ställt in svenska som språk på telefonen, något som kan göra textinmatning lite intressant. Speciellt som jag använder finska i vissa meddelanden. I dag skulle jag skriva ett finskt sms till en kund som lydde:

Terve. Kävin tänään Hellanmaalla kalustamassa vanhan puolen kone. Joten sähkärit voivat nyt käydä vetäämässä kaapelit. Kytkin myös keittiön/jumppasalin koneen valmiiksi.
Terveisin
Uffe

En svensk översättning skulle mycket fritt översatt lyda:

Tjena. I dag var jag till Hellanmaa och monterade fältutrustning på gamla sidans aggregat. Nu kan alltså elmontörerna dra kablarna. Jag kopplade också kökets/gymnastiksalens aggregat klart.
Hälsningar

Uffe

Om jag hade låtit frukttelefonens autokorrekt härja fritt hade det sett ut så här:

Trevlig. Jävig tänään Hellanmaalla Kalmars Babsan puolen kone. Hoten sähkärit bovar myt käydä vetäämässä kaapelit. Kyrkligt myös keittiön/jumper koneen valmiiksi.
Trevlig
Uffe

Kunden hade antagligen misstänkt att jag under en starkt avklingande nykterhet besökt deras arbetsplats och utfört guvetvad.

Den telefonen har mycket kvar att lära sig…

2 reaktioner på ”Rätstavningsprogram

  1. Du kan ju börja med att lära den sitta vackert och le. Har ju också nyligen skaffat en s.k. smart telefon, men inte är den smart alls. Jag är ju tvungen att ställa in den och knappa in allt själv. Så gör den att man själv känner sig dum, när det inte blir som man hade tänkt sig det hela. Men jag kan singa med den, och det är det viktigaste. Lycka till med inlärningsprocessen och knapptryckningarna. 😀

    • Man behöver ungefär fyra årstider på sig för att lära upp en ny telefon. Och det är inte alltid som de fyra årstiderna infaller inom loppet av ett år 🙂

Kommentera

