Den långa dagen

För en stund sedan tassade jag ut till verkstaden för att sätta på värmen. Om en stund smyger jag mig åter ut för att pyssla lite med något projekt.

Allt tassande och smygande på långfredagen sitter liksom kvar i ryggmärgen från barnaåren. När jag var en liten grabb var nämligen långfredagen precis vad namnet föreskriver. Man fick inte göra någonting som kunde liknas vid arbete eller socialt umgänge utanför hemmets väggar. Man satt hemma och läste eller betraktade utbudet på några få tv-kanaler. Och utbudet på långfredags-tv var begränsat till mässor eller långa filmer om blodiga umbäranden i dammiga ökenlandskap.
Om man trots allt smög sig ut på stadens gator så var de öde. Lite skräp kanske blåste omkring på stilla gator och kråkorna satt besvikna och stirrade mot den stängda grillkioskens lucka. Förgäves fick de vänta på att hitta smulor i någon bortkastat grillmatspåse. En sådan dag upplevdes verkligen som lång för en grabb som kände att inget upptänkbart tidsfördriv var riktigt rumsrent.

All denna återhållsamhet fick man dras med trots att jag inte är kommen ur ett speciellt religiöst hem. Andemeningen var att man med sina eventuella aktiviteter kunde reta upp någon som ansåg att man därmed var en förtappad sabbatsbrottsling.

Nu när jag gick och satte på värmen i verkstaden såg jag ett litet gäng motionärer som helt ohämmat löpte sin förmiddagslänk. Kanske borde man så sakteliga börja inse att man faktiskt kan vara sig själv, så agnostiker man är…

2 reaktioner på ”Den långa dagen

  1. Skrämmande att läsa det du skriver, för jag skrev själv ett liknande inlägg. Ungefär samma tanke om vår uppväxttid, om att absolut inte gå utanför dörren på långfredag. Bra att det inte är lika strikta regler idag.

    • Det var nog ganska lika för de flesta av de lite äldre generationerna. Å andra sidan kan det vara svårt att locka ut dagens ungdom från sköna datahörnan så numera är det nästan inte något problem 🙂

Kommentera

