Smartare än en telefon

I dag uppstod plötsligt ett behov av en ficklampa. Jag var i en kunds fastighet och att ta sig ner till parkeringsgaraget tyckte jag ändå att var ett orimligt besvär bara för att lysa upp typskylten på en apparat. Jag försökte först fotografera skylten med mobilkameran, men skylten var blank och blixten gjorde den oläslig. Till saken hör att jag nyligen tilldelades en ny smarttelefon. Den gamla hade en funktion som gjorde att man kunde tända kamerans blixt-led och använda som ficklampa. Först letade jag genom frukttelefonens alla menyer utan att hitta någon ficklampsfunktion.

Nåväl, det är väl bara att ladda ner en app då. På Appstore gick det åt en god stund att nörda ner sig i alla ficklampsappar. Sedan gick det åt en ännu godare stund att låta de grå cellerna titta under alla minnesluckor för att hitta lösenordet för mitt Apple-id. Till slut hade jag ändå lyckligt laddat ner en ficklampa och kunde äntligen lysa upp den dystra tillvaron bakom ett ventilationsaggregat.

Med facit i hand hade det gått fortare att kuta ner fem våningar till parkeringsgaraget och hämta ficklampan ur bilen. Men å andra sidan har min telefon nu en av de väsentligaste egenskaperna som en smarttelefon kan uppbringa.

6 reaktioner på ”Smartare än en telefon

    • Jag ser en lång och underhållande debatt torna upp sig här 🙂

      Som servicetekniker bär jag i allmänhet omkring på en massa verktyg och prylar. Åren och min rygg har sakta lärt mig att minimera antalet prylar och verktyg. Därvidlag ser jag en fördel att ha ficklampan inbyggd i något som jag likväl är tvungen att bära omkring på. En app i luren väger ingenting, en ficklampa på nyckelknippan väger och kräver sitt utrymme.

Kommentera

