Man nöter på som vanligt

Projektet med Faderullans ommålning går inte som jag tänkt men som jag lärt mig. Eller som jag borde lärt mig vid det här laget. Skulle ju ”bara” skrapa den flagande färgen av båten och måla på nytt. När jag nu ändå skrapat mig ner till innersta lagret av gelcoat kunde man ju passa på att spackla upp lite ojämnheter också…
Där är jag nu. Skrovet som är ett mycket tidigt glasfiberdito visade sig vara en aning mer ojämnt än vad som kunde ses när färgen var matt. Nu när den förhoppningsvis blir blank så kommer ojämnheterna obönhörligen att synas. Så nu har jag spacklat och slipat. Och spacklat och slipat. Nu tror jag att jag är en slipning från det sista spacklet och en avslutande slipning före grundfärgen. När jag lagt på grundfärgen kommer det antagligen att avslöjas lite mer små saker som behöver finspacklas och slipas. Kanske är jag för noggrann, men hellre det nu än att harmas över ojämnheter när båten är färdigmålad.

spacklad

I hamnen ligger det fortfarande lite is och grundfärgen behöver en temperatur över tio grader, något som vädret hittills inte bjudit på. Så lite tid finns det ännu.

På tal om att slipa så har jag använt ett för mig nytt slipmaterial. Mirkas Abranet är verkligen en fin utveckling av det gamla sandpappret. Köpte en sats Abranet som passar på min oscillerande slipmaskin, till den kopplade jag min verkstadsdammsugare och har inte besvärats av damm över huvud taget sedan dess, det verkar faktiskt som om allt åker in i dammsugaren! Och avverkningsförmågan är mycket bättre än med traditionellt slippapper och det verkar inte sätta igen över huvud taget. Jag tror faktiskt att mina dagar med vanliga sandpapperstrissor är över nu.

2 reaktioner på ”Man nöter på som vanligt

  1. När man börjar arbeta med gamla ting, dyker det alltid upp mera arbete än man tänkt sig från början. Det samma gäller för trädgårdsarbete och husrenoveringar. Maj månad räddad från avslappningsövningar. 😀

    • Jo, maj bjuder på en hel del pyssel, islossning, båtar, trädgårdar som kräver sitt, sommarstugor som väntar på uppmärksamhet, bryggor….
      Ingen risk för sittsår i ändalykten 🙂

Kommentera

