Proveniens

Tidvis har jag försökt leta reda på båten Faderullans ursprung. Jag har bland annat lagt ut bilder på den på olika nätforum för båtentusiaster med hopp om att någon skulle känna igen båten. Inte helt utan framgång, tack vare en entusiast som orkade leta igenom sina gamla båttidningar kan man anta att båten sannolikt är gjord efter ritningar av Einar Runius. I majnumret av Båtnytt från 1963 kan man se en likadan båt där en ny petroleumdriven motor från Volvo Penta testades. Det är inte samma båt, den på bilderna är gjord i trä och borde bära spår av testet som inte går att ses på min båt.

I dag tog jag det hela lite längre och började där jag egentligen borde börjat. Jag ringde upp killen som sålde den åt mig som kunde berätta vem han köpte den av. Det var en i trakten känd musiker som i sin tur köpt den av en jordbrukare. Jordbrukaren kunde berätta hur han kom över båten via sin dotters numera exmake. Det var då den importerades hit till Finland från stockholmstrakten. Han berättade mer än gärna om vad som gjordes åt båten under hans ägande  och så fick jag en del historier från den tiden. Båten lär till exempel vara utmärkt att lägga nät ifrån!
Jag fick numret till dottern i fråga, men hon svarar inte just nu. Så där är jag nu. Jag har undrat i flera år och nu känner jag mig otålig över någon som inte svarar i telefon på minuten…

sjosattfaderullan4

Kommentera

