Bordlagt

För några veckor sedan, inför morsdagen hade jag bestämt att Min Älskade skulle få ett nytt trädgårdsbord i present. Jag travade runt bland stadens möbelaffärer utan att hitta vad jag sökte. Jag ville ha ett bord som var ungefär två meter långt och nittio cm brett, det skulle vara stabilt och ha en benkonstruktion som gjorde att man kunde sitta var som helst vid bordet utan att slå knäna i bordsbenen. Jag hittade flera bord som uppfyllde ett av kraven. Den optimala kombinationen stod tydligen inte att finna. Det vanligaste felet var att borden verkade rangliga trots att de stod på ett plant och fint butiksgolv. Att sätta ett sådant på vår lite ojämna terrass var inte att tänka på . Det verkar som att tillverkarnas största prioritet är att borden skall vara billiga att transportera hit från Kina.

Efter besvikelsen på stadens möbelaffärer kollade jag virkeslagret på garagevinden och konstaterade att jag hade det mesta som behövdes för att knåpa ihop ett skapligt bord. Jag surfade igenom hela internet på jakt efter ritningar på ett lämpligt bord. Jag hittade några riktigt bra ritningar som jag slutligen inte följde. Jag hade tänkt att sno ihop ett så enkelt bord som möjligt. Så blev det nu inte. Precis när jag hade sågat till delarna och stod och grunnade på hur jag skulle skruva samman det hela och få det att se någorlunda snyggt ut så stiger gode vännen Stig in i verkstaden. Stig är snickare, han började prata om fyrkantiga hål, tappar kilar och jag vet inte vad. Dock fick jag nåd inför min tanke att åtminstone sammanfoga bordets fötter och ben genom en hälften-hälftenfog. Slutet gott, allting gott. Nu har vi ett bord som håller även om ett par älgar får för sig att para sig på det, måtten är exakt vad vi behövde och vid soldränkta provmiddagar så har bordet fungerat utmärkt.

tradgardsbord

2 reaktioner på ”Bordlagt

  1. Ser bastant och stadigt, samt utseendemässigt bra ut. Rekommenderar att ha kameran i högsta hugg, ifall Hälge och Gullan får för sig att pröva hållbarheten. 😀

  2. Kanske man borde installera en viltkamera.
    Fast det blir nog mest bilder på undertecknad med familj som avnjuter diverse måltider 🙂

Kommentera

