De stora valen i livet

Alla har vi väl våndats över de stora och avgörande valen i livet. Som ung funderade om man skulle utbilda sig till filosof, elektriker eller biblotekarie, jag blev i alla fall en hyggligt bra elektriker. Senare har man velat över huruvida man skall ta det där jobbet man blivit erbjuden eller om man skall bliva vid sin läst. Ibland har man tagit steget. Och så den där frågan om man skall gifta sig med ”denna där”? Det gick också bra. Bra blir det oftast, vad man än kastar sig ut i. Sån är jag.

Och nu då, åter en gång ett val som gett mig en hel del huvudbry och våndor. Ännu i dag vid femtiden kunde jag ha gjort ett annat val. Framme vid kassan kunde jag ännu ångrat mig och burit tillbaka burkarna med grön färg till båten. Men hur många gröna båtar har ni sett bland alla vita och marinblåa?. Jag valde att måla båten i en kulör så nära den som båten hade sina första år. Och så slipper jag ha en båt som är likadan som de andra. Sån är jag.

mymalad

Det skall medges att jag tvekade in i det sista. Handen som höll färgrullen skakade en aning, men när jag målat den första metern så stabiliserade sig allting. När första lagret på babordssidan var lagt och jag tog några steg bakåt för att betrakta det hela kände jag en våg av förnöjsamhet och inre frid. Jag hämtade en restbit mahogny och lade den bredvid den nymålade blanka båtsidan och därmed var all tvekan borta. Mahogny och mörk grön båt passar fint tillsammans!

 

 

 

3 reaktioner på ”De stora valen i livet

    • Visst har den smugglarstuk! Lustigt att alla äldre båtar som ser ut att kunna uppnå lite hastigheter kallas för smugglarbåtar i Finland. Å andra sidan var det väl nästan bara smugglare som hade som hade resurser till sådana båtar här i landet. Passa på att läsa Ohlins ”Brännvinskriget”, i den boken finns en hel del nämnt om båtarna som byggdes under föbudstiden. En del finns kvar än i dag och tas om hand och renoveras.

      • På den tiden var det väl endast smugglarna och även polisen som behövde snabba båtar. Brännvinskriget har jag läst, precis som K-G Olins alla andra böcker. Har tyckt att han skrivit om historiska händelser på ett mycket lättläst sätt.

Kommentera

