Aktiv semester

Det är med förfäran jag ser hur mina bloggvänner bloggar flitigt, rentav dagligen medan jag knappt får ihop ett inlägg i veckan. Det här blir ett sammandrag av min första semestervecka.

Att koppla av från jobbet som före semestern bjöd på intensiva och ofta långa arbetsdagar har inte varit helt lätt. Midsommarfirandet borde ju ha gett kroppen en lagom ledigchock, men den verkade inte särskilt länge. På måndag var jag in till stan för att få bilens hjulvinklar justerade och handlade samtidigt en hög virke till rampen till bryggan. På kvällen var rampen klar och på tisdag behandlades bryggan med så kallad roslagsmahogny. Jag gillar nämligen inte tryckimpregnerat virke utan föredrar vanligt virke som behandlas enligt traditionella metoder. Läser man på om hur tryckimpregnerat virke skall skötas inser man snart att vanligt obehandlat virke som får en likadan behandling håller lika länge. Roslagsmahogny, en blandning av lika delar linolja, tjära och terpentin ger en vacker yta och doftar dessutom underbart av tjära.

bryggatjaradÅrets nytillskott i mitt båtmotormuseum är en vackert sliten NV Marin. På midsommardagen kommenderade jag min dyre bror till roddbåtens åror så jag skulle få dra igång nyförvärvet. Det blev inte många årtag för brorsan, motorn startade efter några försök varpå vi tog en runda bland öar och sund. Efter ett strandhugg vid stuggrannen Svenna startade motorn lika villigt igen och tog oss tillbaka utan att ens hosta. Inte illa av en snurra från 1958 som hängt oanvänd i ett båthus de senaste tjugofem åren!

nymanverket

Resten av veckan har gått åt till lite elektriskt arbete hos vänner och bekanta. Det är rentav lite kö för dylikt just nu, men jag tänkte ändå spara de uppdragen till regniga dagar. Gammelbåten har naturligtvis fått en del uppmärksamhet. I dag har jag målat botten och kanten runt däcket. Lister som skall pryda sidorna har också betsats och fått ett första lager fernissa. Det för med sig att jag nu är en aning färggrann på händer och armar. Blir väl att tvätta upp sig med en acetondränkt trasa innan man dråsar ner i soffan för lite avkoppling. Någon fredagsöl är det väl tveksamt om man behöver, en dag med färgångor har troligen gett mig vad jag behöver i fråga om intoxination. Fast å andra sidan så skulle den vara välförtjänt den där ölen.

malad

2 reaktioner på ”Aktiv semester

  1. Här står jag i startgroparna för att inleda semestern och även jag försöker få så mycket som möjligt klart innan det egentliga semesterarbetet skall börja. Den snurran var av god årgång.

  2. Det är tydligen alltid lite så att man arbetar in semestern, både före och efter 🙂
    Noterade att jag själv är sju år yngre än min båtmotor. Men det är ju alltid bra att ha någon äldre och mera erfaren med sig på sjön 🙂

Kommentera

