Argan list

Mina ädla intentioner att förse båten med lite lyxiga mahognylister fick revideras en aning. En rejäl aning dessutom.

Jag ringde runt bland stadens träleverantörer med magert resultat. Den sista utposten lovade visserligen att ta sig an min blida önskan om femton meter mahognylist i lämplig dimension. Några krav ställdes dock för att affären skulle gå i lås. Jag skulle bekosta transporten av råmaterialet, antagligen ända från regnskogens kalhygge till snickeriets dörr. Man leddes att tro det när man hörde summan, de pengarna skulle närapå skicka mig på en sistaminutenresa till söderns sol. Jag skulle även bekosta den del av materialkostnaden som överskred min beställning, deras leverantör hade nämligen en minimigräns på hur lite material som kunde beställas. Denna gräns överskred mina behov femfaldigt. Arbetskostnaden är naturligtvis den som den är, den kan man väl ha accepterat. Det som blev sista spiken i mahognylitstkistan var leveranstiden på en till fyra månader, – ungefär. Man visste nämligen inte när materialet kunde levereras och hur snart man därefter kunde ta sig an arbetet. Jag tackade ödmjukt för redogörelsen över hur oerhört svårt och dyrt det är att få tag i lite mahognylister i vår avlägset belägna stad och tryckte på röda luren. Jag vet att man i en stad i landskapets norra del kan få tag i fina lister, även där med lite tålamod och väntan. Och då skall man ju transportera spröda lister ett hundratal kilometer på något sätt.

Men nu är det ju redan slutet på juni och jag vill sjösätta.

Lösningen blev den lokala byggvaruhandelns halvrundlister, bets och fernissa. Får väl ragga tag i mahogny till hösten när båten kommer sig upp ur vattnet. Eller så kör jag på med mina betsade furulister, de är ju billiga att ersätta om man repar dem mot något. Alltid en tröst…

listerNu är listerna fernissade tre gånger, kanske blir det några lager till. Listerna kan jag ju montera när allt annat är klart. Nästa etapp är att få in motor och koppling i båten igen. Så i morgon dinglar antagligen trehundrakilospaketet uppe i biltakets takstolar. Läge för bygghjälm kanske…

2 reaktioner på ”Argan list

  1. Här kunde kanske Oops räcka en hjälpande hand. Har varit i träbranschen i över 30 år med egen firma, och om jag inte minns fel, så torde det finnas mahogny kvar i lager. Du kan kontakta mig via e-post, vilka längder och dimensioner som behövs, så kan jag kolla vad som finns.

Kommentera

