Semesterpyssel

I serien hur man får ut mesta njutningen av sina lediga dagar tänkte jag i dag berätta hur man gör en anständig ställning för en motorlyft i sitt biltak. Nu blir det kvalitetstid mina vänner!

Tidigare har det gått att med nöd och näppe lyfta ur  och in motorn i båten genom att lägga en stålbalk över takstolarna och fästa vinschen i den. Senast jag lyfte ur motorn på det viset blev jag påmind om att golvets nivå har höjts en aning sedan sist. Det blev att sätta en matta ovanpå akterdäcket för att undvika repor från oljetråget. Nu när motorn skall lyftas i igen så är även kopplingen monterad. Det medför att det behövs ännu lite mera lyfthöjd för att allt skall rymmas.

En sväng till stadens skrothandlare gav mig för en facil summa ett par meter u-balk att sätta över takstolarna. Skrothandlaren är för övrigt en källa till glädje, han ser nämligen ut som sinnebilden av en äkta skrothandlare. Att han är en aning originell gör inte saken sämre. U-balken passar precis att läggas över takstolarna och fördelar på så sätt vikten. Sedan var det bara att svetsa ihop det hela med det fyrkantrör jag redan hade på lager.

Att den takstol som skall bära den mesta vikten råkar ha en skarv på precis fel ställe åtgärdades med en liten förstärkning. Totalt fördelas lasten nu på tre takstolar, hoppas det håller för trehundra kilo…

motorlyft

Kommentera

