En sån konstig natt

Konstens natt avnjöts i lite mindre omfattning än vanligt. Efter en vända på Wasa Teaters bakgård där det bjöds på allahanda förströelser besökte vi Kuntsis Konstmuseum. Där fann jag mig helt hänförd framför en tavla stor som en laduvägg. Den föreställde ärtsoppa. I egenskap av ärtsoppskonnässör gjorde jag insikten att jag inte ätit ärtsoppa i dag trots att det är torsdag. I det läget kan man verkligen säga att konsten kan påverka. Under inflytande av den slående konstupplevelsen som tavlan bjöd på och insikten över att min veckovilla lett mig till ett kebab/pizza/café-ställe i centrum av Jalasjärvi på dagens lunch i stället för en säker källa till ärtsoppa så kände jag mig en aning emotionellt överväldigad.

artsoppa

Mitt i denna emotionella känslostorm togs jag tillbaka till den brutala verkligheten av min fru som tycker att konstmuseer är tråkiga. Att gå på museum med henne är som att göra det tillsammans med en sjuåring som vet att det finns gratis glass utanför entrén. Vi gick tillbaka till Wasa Teaters gård och fick njuta av en timme av musikframträdanden med smakprov på den kommande musikalen Fighting Star. Efter liten förstrött flanerande bland de övriga begivelserna var det dags att åka hem.

Den där tavlan kanske skulle rymmas på vardagsrumsväggen, men täcker antagligen för fönstret….

Kommentera

