Allt på ett kort

På väg till sommarstugan tog jag en vända via bokhandeln i stadens köpcentrum. Vid kassan fick jag frågan om jag har kedjans kundkort? Det hade jag inte och blev därmed erbjuden att få ett sådant. Jag tackade nej med hänvisning till att min plånbok redan är sprängfylld med allehanda kort. Dessutom hade jag redan tålmodigt fått vänta i kassakön medan föregående kund bokstaverat sitt namn, telefonnummer, e-postadress, och hemadress. Det var redan i det skedet jag insåg att bokhandelskedjan var den part som skulle ha störst nytta av kortet. Det hela stank kartläggning av sina kunders köpbeteende och eventuella möjligheter till riktad direktreklam.
När jag kommit förbi kundkortshindret fick jag frågan om jag hade något pocketpass, när man köpt tio pocketböcker kunde man få den elfte gratis. I det skedet härsknade jag en aning och påminde om mängden kort och stämpelkort som redan gör min plånbok till en obekvämt tjock klump att ha i bakfickan och frågade om det inte räckte för i dag om jag äntligen fick sticka ned mitt bankkort i läsaren, betala och dra iväg till sommarstugan innan både jag och maten i kylväskan härsknat.

Det var när jag satt och väntade på Bergöfärjan som min ide dök upp. Jag donerar den med glädje till den entreprenör som vill genomföra projektet. Det hela kunde bygga på ett chipkort som har varsin minnesplats för alla dessa kort från dagligvarukedjor, frissans 10-stämpelkort, bibliotekskortet, järnaffärens kundkort, trävaruaffärens kundkort, lunchrestaurangens stämpelkort, bokhandelns kundkort, bokhandelns pocketkort, allehanda medlemskort och allt annat upptänkligt som kräver ett kort eller en lapp i plånboken. När man blir erbjuden någon form av kort skulle man bara sticka in sitt universalkort i en chipläsare så får vederbörande etablissemang sätta in sina data på en dedikerad minnesplats i kortet. Nu när denna gratisuppfinning presenterats väntar jag med spänd förväntan på att någon nappar och genomför det hela. Under tiden lägger jag mig bekvämt tillrätta på sommarstugans soffa och läser en Jack Reacher-deckare. För jag har ju semester…

Kommentera

