Havtornsdags

Som sagt var i ett tidigare inlägg så ignorerar jag högaktningsfullt den officiella avslutningen på stugsäsongen. I dag hade havtornsbären nått sin mognad. Somliga plockar bären för hand. Själv föredrar jag att pressa saften ur bären på buskarna med en gammal för ändamålet avsedd bärpress. Vår ö har en riklig population av havtornsbuskar så man behöver sällan pressa mer än en liten del av bären för att få ihop till årsbehovet. I år har buskarna ovanligt mycket bär, för att få ihop till 7 liter saft räckte det med ett område på några kvadratmeter buskage. Av öns totala bestånd är det kanske 10%. Andra plockare och pressare brukar också tassa omkring i buskagen på ön även om intresset för de vilda bären minskat sedan folk börjat odla buskarna hemma i sina trädgårdar. Själv brukar jag byta plats från år till år så buskarna hinner hämta sig.
Denna underbara septemberdag bjöd på dryga på 21 grader och friskt stiltje*. Tror inte det tidigare har hänt att jag pressat havtornsbär och bättrat på min bleka bringas solbränna samtidigt.
De flesta fåglarna har lämnat innerskärgården och de enda jag observerade var svanarna och en havsörn som gled omkring i vida cirklar högt över mig. Tystnaden bröts bara ibland när någon båt åkte förbi i farleden. 2013-09-08_13-01-46_70Havtornsbären är ena riktiga c-vitaminbomber, ett bär lär innehålla lika mycket vitamin c som en apelsin. Dessutom lär de innehålla rikligt med omega 3 och omega 6-oljor. En matsked saft per dag borde alltså hålla ens omega och vitamin c-behov tillgodosett med god marginal.

*
Friskt stiltje är en vind som i sina kraftigaste byar kan sätta ett ejderdun hängandes i spindelns sköra tråd i rörelse. Om man inte gillar spindlar och deras trådar som referens kan man säga att det är en vind lätt som en öm moders smekning på ett sovande barns kind.

2 reaktioner på ”Havtornsdags

  1. Hör till dem som avslutat havtornsplockningen för detta år. Har egna buskar och vi plockar dem för hand, men överväger att börja pressa p.g.a. det dryga arbetet. En del gör vi till saft, och en del fryser vi ner, för att senare i vinter använda på morgongröten. Nu återstår endast att frisera buskarna och ta bort de överlånga kvistarna.

    • Jag har nog bara plockat för hand några få gånger, det gäller att bären har precis rätt mognad för att inte bara spricka när man tar tag i dem. På våra naturbuskar gör taggarna det hela aningen smärtsamt, när man sticker sig börjar dessutom bärsaften svida i såren… Följaktligen pressar jag det vi behöver, sedan fryser vi ner saften. Jag brukar ibland ta en slurk direkt ur burken, ett bra sätt att vakna till på morgonen. Vanligtvis blandar jag saften i apelsinjuice. Frugan brukar ibland göra kräm och när hon är på sitt bästa humör blir det havtornsostkaka, smaskens!

Kommentera

