Torrsättning 2 och problem med minnet

Insikten att stugsäsongen av olika orsaker börjar vara till ända slog till. Åkte ut på lördagen och tömde vattentunnorna och stanklåset i diskbänken. Bryggan och de andra höstgöromålen togs om hand redan för en vecka sedan.

I mitt vemod tog jag en massa bilder av den höstfagra ön, dagen till ära hade jag satt ett splitternytt minneskort i kameran. Det nya minneskortet visade sig vara ett misstag. Jag tog några tiotal bilder på ön, naturens senfärdiga latstövlar svanarna, de illa omtyckta skarvarna och några jägare som satt och tryckte i stranden på andra sidan fjärden.

Inte minst gick kameran varm på Bredskär där två havsörnar satt i toppen av en gammal telemast. De tittade med högburen min på människan som stannade och tog bilder genom den nedvevade rutan. Jag chansade och steg ur bilen för att få en bättre position. Jag gick fram och tillbaka på vägen och tog bild efter bild. När jag fått mer än nog bilder från alla tänkbara lägen som man kunde få från vägen slog det mig att det vore trevligt att få en bild på örnarna i flykten också. Jag ropade till några gånger för att få fart på fåglarna. De bytte bara blickar med varandra, det såg faktiskt ut som att de ryckte på axlarna åt den lustiga figuren som travade omkring och ropade där nere. Jag gick då till bilen och stack in handen genom rutan och tryckte till signalhornet. Vid ljudet av Citroenens sonora signalhorn lyfte örnarna och gled iväg bakom trädtopparna. Jag hann få några bilder av de flyende örnarna.

Väl hemma satte jag in minneskortet i datorns kortläsare och tänkte att nu blir det jäklarimej ett blogginlägg av bästa klass med höstmelankoliska beskrivningar av avskedet från den höstfagra sommarstugan, ön, Bergö och naturligtvis rikligen illustrerat med bilder, framför allt av örnarna på telemasten.

Det enda som kom ur minneskortet var datorns kalla konstaterande. Filerna kan inte läsas, minneskortet är skadat. Efter det var blogginspirationen inte densamma längre. Nåväl, nu står båten hemma på gården och säsongen är över. Bättre lycka nästa höst.

3 reaktioner på ”Torrsättning 2 och problem med minnet

  1. Att dokumentera sin vardag och sin ö för framtida beskådning är helt rätt. Bilderna är bra att ha, för någon gång sviker minnet, och då är det bra att ta fram bilderna. Ifall att minnet sviker redan i fotograferingsögonblicket är något man inte räknar med, men tyvärr så är den digitala tekniken just så bra att den krånglar just då den skulle behövas som bäst. Nästa gång lyckas det bättre, och kanske man då kollar att det fungerar innan man börjar fotografera på allvar.

    • Jag tycker att det räcker gott att det egna minnet har svackor och luckor med tunga rostiga lock, tekniken kunde ju i alla fall fungera… Skulle bland annat vara helt borta i tid och rum om jag inte hade en kalender att skriva in kommande händelser uti, den är helgarderad genom att telefonens och datorns kalendrar synkroniseras med varandra. Fast å andra sidan kanske mänskligheten börjat förlita sig på tekniskt minne i allt för stor utsträckning. Jag borde ha haft med staffli, duk och oljefärger för at dokumentera min dag i stället. Resultatet hade möjligen blivit korrekt men inte bildskönt 🙂 Man får väl säga som amerikanerna: avföring inträffar.

      • Att förlita sig på teknisk minne skrev du. Tidigare när jag var företagare och i början på mobiltelefontiden, så kunde jag större delen av mina kunders telefonnummer utantill, samt även mina kompisars nummer. Nu vet jag inte ens min frus telefonnummer utan att kolla telefonen. Det är ett tecken på att vi förlitar oss för mycket på tekniken. Eller så är det att mitt eget minne och vetande är så fullproppat med information, att det inte finns utrymme för mera. Vem vet. 😀

Kommentera

