Pappersarbete

I flera år har jag våndats över verkstadens bristfälliga takisolering. Bara några ynka centimeter av lite restbitar har med nöd och näppe täckt mellantaket. Eftersom jag håller till i verkstaden en hel del så håller jag igång värmen också. Detta har medfört att verkstaden antagligen har haft större värmekostnader än bostadshuset. Så idag tog jag mig äntligen i kragen och ringde runt till stadens järnaffärer för att hitta en med ett bra pris på pappersbaserad återvunnen isolering som blåses på plats. Det visade sig att de sexton säckar jag behövde skilde bara några ynka euro i  pris mellan de järnaffärer jag fick tag i. En kort resumé över min offertrunda:

Hartman hade en växeltelefonist som förenade till en försäljare som svarade rätt snabbt. Deras pris var en aning lägre än de andras, men de hade bara ett blåsaggregat som för tillfället var ute på vift.

Puukeskus hade fördelen av att svara direkt i telefon och dessutom en försäljare i luren, ingen växeltelefonist som säger ”en ökonplikk”. De ville ha hyra för blåsaggregatet, något som gjorde kalkylen en aning ofördelaktig för deras del.

Starkkis växeltelefonist satte mig i telefonkö och spelade under tiden flöjtjazz. Om man vill tänja och vårda mitt tålamod så är nog flöjtjazz det sista man skall försöka underhålla mig med. Då och då avbröts musiken av telefonisten som sa ”ett ögonblick ännu”. Flöjtjazzen sög det sista ur mitt tålamod och Starkki bjöds därmed inte in i min offertrunda, jag lade på när samma låt började på tredje varvet.

K-Rauta hade även de en telefonist som satte mig i kö med musikunderhållning. Musiken gav mig vibbar av åttiotals prozac muzak med ett svaj som fick en att tänka på VHS-porrfilmer som hyrts ut några gånger för mycket. Eländet avbröts ändå rätt snart av en försäljare som gav ett pris som var nästan på pricken det samma som de övriga och ett par blåsaggregat stod bara och väntade. Och naturligtvis får man låna ett bara man köper blåsullen av dem. Saken var därmed avgjord.

Nu ligger ett tjockt lager blåsull på mellantaket. Att blåsa dit det var ingen dans på rosor, andningsskydd och heltäckande kläder till trots så känner man sig som en papier-machégubbe när man är klar. Den här isoleringen som är gjord av återvunnet papper är ändå en varm västanvind jämfört med varianterna i glas-eller stenull som ger en klåda som sitter i länge och om det minsta lilla tar sig förbi andningsskyddet har man en hosta som inte är av denna världen.

pappersarbete

6 reaktioner på ”Pappersarbete

    • Så är det. Känns faktiskt lite taffligt att jobba inom en bransch där man försöker minimera kundernas energibehov samtidigt som man knappt har isolering på mellantaket hemma på rummet 🙂

  1. Jag har hädanefter börjat att skriva ner mitt ärende för att inte ha glömt bort det när någon äntligen efter en ändlös musikbuffe tar kontakt och frågar vad man vill. Tur åtminstone att du inte råkade ut för för en orgie i säckpipemusik. Det sägs ju annars att en gentleman är en person som är en hejare på att spela säckpipa, men avstår. (Gillar annars irländsk musik).
    Jag har förvånats av ett fenomen i mitt garage, nämligen att det inte någonsin blir kallare än – 10 grader oberoende av hur lågt kvicksilvret sjunker där ute. Det är välisolerat, men saknar ännu värme. Det får bli höstens projekt att fixa till ett värmesystem med kylarvätska så man kan släppa det det kallt om inget projekt är på gång. Har även anskaffat en värmeblåsare som första hjälp vid akuta infall.

  2. Om jag verkligen har ett ärende som måste framföras brukar jag sätta telefonen i högtalarläge och dona med annat medan jag väntar. Och det har hänt att blivit lite bortkommen när någon plötsligt avbryter musiken och börjar prata 🙂

    Säckpipemusik hade antagligen varit så annorlunda och oväntat att jag i ren förvåning hade väntat en stund längre…

    Jag installerade el-golvvärme när jag byggde garaget. På grund av den bristfälliga isolationen har jag inte använt den hittills utan kört med en 5 kw vindfångsfläkt som jag använt bara när jag jobbat. Fläkten har ju en tendens att blåsa omkring dammet så det skall bli skönt att slippa använda den. Nu har det varit varmt ute så sedan jag isolerade taket har jag inte behövt någon tilläggsvärme, förutom det som luftsolfångaren blåst in förstås, den är överraskande effektiv.

Kommentera

