Dans, djur och faderskap

Ett ovanligt evenemangsfullt veckoslut går mot en ände. Fredagskvällen tillbringades på en danstillställning på Korsholms Vuxeninstitut. För musiken stod institutets orkestrar Smedarna och Korsholm Big Band. Varkendera orkestrarna spelar den musik som får mig att gå igång, men jag är någorlunda danskunnig så jag kunde hålla Min Älskade i rörelse mellan varven. Den övriga publiken fick mig att känna mig som tillhörande den yngre delen av de närvarande. En känsla jag inte haft på en danstillställning sedan tidigt åttiotal.

Lördagen bjöd på djur och natur. Dottern fick tidigare i veckan en längtan att se renar, det hela var en följd av att hon läste på sitt biologiprov. I ett vagt ögonblick lovade jag att vi kunde åka till Etseri djurpark i veckoslutet. Sagt och gjort. Man kan lugnt påstå att det inte var någon folkvandring till djurparken så här års. Ett ungt par och en rysk familj traskade runt området samtidigt som oss. Djuren betedde sig som djur gör på djurparker, så fort man vänder en kamera i deras riktning så vänder de på sig så att man får utmärkta bilder på deras bakdelar. Mufflonfåren bjöd däremot på en pose som kan roa, det ser lite ut som att det finns mufflonfår som har ett huvud i vardera änden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etseri förresten, när jag via Finska Meteorologiska Institutets väderapp för mobilen skulle kolla vädret började  jag skriva in ”Ähtäri” på sökord för ort. FMI har gjort ett riktigt jobb när de har översatt sin app till svenska. Appen föreslog ”Etseri” som helt riktigt ju är det svenska namnet på Ähätri. 10+ i betyg till FMI och deras appmakare alltså! Appen är i övrigt också mycket väl fungerande och rekommenderas till alla.

Det årliga firandet av mitt faderskap gick i sina vanliga angenäma spår. Uppvaktning med ett kort gjort av flinka barnahänder och en liten present som uppskattas. En utflykt för att sätta ett ljus på min faders grav har också blivit en vana. Den sammanlagt timmeslånga körningen brukar jag använda till att minnas min far och de saker vi gillade att göra tillsammans.  Bilden nedan är från mitten av sjuttiotalet, farsan rensar fisk under min och lillsyrrans övervakning.

fiskare

Denna blogg hade för några dagar ett lite annorlunda utseende, jag satt och fipplade med inställningarna och olika teman och råkade få annat för mig just som jag i misstag tryckte på ”Godkänn ändringar”. Resultatet blev mörkt och en aning rörigt. Tack vare Long John Silvers vänliga påpekande är det nu åter ljust och enspaltigt igen. Själv märkte jag inte ändringen eftersom jag oftast administrerar bloggen via min telefonapp, där syns inte bloggens utseende.

5 reaktioner på ”Dans, djur och faderskap

  1. Var en aningen fundersam över blogg layouten förra gången jag var på besök, men jag antog att det var så det skulle vara just då. Jag har ju inte gjort några nämnvärda ändringar sen jag började, så kanske det vore på tiden med lite förnyande.

  2. Med risk för att verka tjatig, vill jag ändå påpeka att jag inte tänkte hitta något ställe att kommentera på. Ej heller finns äldre kommentarer redovisade med antal eller innehåll som förr. Kanske kan man skylla det på min ringa hjärnkapacitet. Hur som helst fick jag fram kommentarsrutan till slut genom att dubbelklicka på inläggets rubrik. På samma sätt får man även fram äldre ”osynliga” kommentarer.

  3. De olika utseende-temana i WordPress har olika egenskaper och det är svårt att hitta ett som råkar ha just alla de egenskaper man önskar. Och Long John har rätt, nu ser man inte kommentarerna förrän man öppnar inlägget. Nu har jag fixat så att de åtta senaste kommentarerna syns i högra marginalen, då har man ju lite koll på vad som hänt sedan senast i alla fall 🙂

  4. När jag ser strandscenen med en far och hans barn kommer jag att tänka på hur starka intryckena från de första förnimbara somrarna är. Fastän man numera utsätter sig för betydligt mera vidlyftiga äventyr, är det ändå inget som slår dessa anspråkslösa barndomsupplevelser. Minns hur jag med farsgubben och farbröderna smattrande (en bensindoftande luftkyld Bernard, här måste jag få sticka in med en kommentar att jag råkade hitta en snarlik bild av din trädgårdstraktor när jag kollade stavningen på google), gled ut mot fiskeskären. Vi ankrade intill en ”sävirugg” (vet inte vad ni kallar det där söderöver) och började meta. Ena farbrodern hjälpte mig med att sätta masken på kroken. Jag kan ännu minnas spänningen och dofterna när jag betraktade det guppande flötet. Trots att det inte är vetenskapligt bevisat vill jag ändå påstå att man kan ha en speciell doftliknande smak i munnen när man förväntansfullt metar. Speciellt om man ännu inte fyllt sex år. Angående barndomen tycker jag nog att farbror Melker slog huvudet på spiken då han yttrade de klassiska orden efter att de räddat snickargården: ”Mina barn får behålla sitt sommarliv. Det ljuvliga, hemliga, vilda. Det som människan bara upplever när hon är barn, och glömmer när hon är vuxen, och inte har samma rätt till paradiset”.

    • Luktsinnet är enligt mig mänsklighetens mest underskattade sinne. Luktsinnet lär vara det sinne som är bäst sammankopplat med minnet. Något som jag kan intyga. För ett tag sedan besökte jag en skola där jag gick i lågstadiet för sådär trettiofem år sedan. Det första intryck som slog mig var att här doftar det precis likadant som när jag var elev där. Jag använder också luktsinnet när jag gör felsökningar i jobbet. När jag stiger ur bilen kan min näsa säga om bilen har en annan lukt än normalt och man analyserar direkt vad den avvikande odören beror på. När jag stannat båtmotorn brukar jag glänta på motorluckan för ett ”nästest”, alla avvikelser från det normala registreras och analyseras.

      Och Melker ja, han hade det mesta på klart. Förutom knycket då…

Kommentera

