Ett medelmåttligt stadsbesök

Med jobbets julfest på kommande gjorde jag en inventering av garderoben. Resultatet därav blev att jag såg mig tvungen att ta mig in till staden för att ekipera mig. Resan in till staden dominerades av en bilförare som kröp fram längs vägen i 40 kmh, även på Alskatvägen där det råder 70 kmh begränsning. In mot centrum där det råder 40 kmh saktade vederbörande in till 25 – 30 kmh.  Dessutom verkade det som att människan hade samma mål som mig, stadens centrum och dess underjordiska parkering. Kanske var det FN’s internationella dag för långsamma bilförare eller någonting liknande

Väl framme insåg jag att jag inte är så medelmåttlig som jag trott, i skolan var mitt medeltal på betygen alltid bara någon tiondel från klassens medeltal. I armén var det dock en fördel att vara i mitten på skalan, man stack inte ut åt någondera hållet och kunde därmed flyta med i massan. Sedan jag kom ut i arbetslivet har min lön alltid varit nästan exakt samma som den nationella medellönen. Nu är jag dessutom medelålders.

Denna medelmåttlighet gäller dock inte i klädaffären. Jag äger te.x ett par jeans som passar perfekt. Midjemåttet på dessa är 35 tum och benlängden är 34. Men i de butiker jag besökte fanns bara jeans med midjemåttet 34 och 36, inte 35. Trettiofyrorna var för trånga och trettiosexorna väl rymliga. Man fick alltså lov att välja ett par lite väl rymliga brallor. Samma fenomen inträffar när det skall väljas mellan plagg i storlekarna L och XL.  Tröjor i storlek L har för korta ärmar medan XL har för långa ärmar och är vida som tvåmanstält runt mittpartiet. Jag är helt enkelt L½.  Skor borde i allmänhet vara storlek 42½ för att vara perfekta. Inte konstigt att man är aningen frustrerad efter att ha ekiperat sig i en dryg timme.

Denna frustration kulminerade ändå inte i klädaffären utan snarare på vägen hem. Samma människa som sniglade sig fram när jag åkte in till staden var nu på väg tillbaka! Till råga på allt detta snöade det ymnigt. Jag är måttligt förtjust i snö.
Resten av kvällen ägnades åt att få lite ljusterapi i garaget. Därav den nya bilden i blogghuvudet.cropped-garagelogo1.jpg

4 reaktioner på ”Ett medelmåttligt stadsbesök

  1. Gud vad skönt att höra att även du min kära före detta granne och dessutom karl har samma bekymmer som så många fruntimmer.
    Oavsett hur medel jag är i mångt och mycket finns det inga kläder överhuvudtaget som ens passar ditåt.
    Turligt nog finns det kjolar och tunikor som kan få se ut lite hur som helst och därmed kan användas trots att de egentligen inte passar storleksmässigt…
    Hur förklarar beklädnadsindustrin det faktum att min fasters byxor storlek 36 från 80-talet är exakt samma storlek som mina byxor storlek 38 från början av 90-talet och de byxor storlek 40 som inhandlades i början av 2000-talet?
    Eller är det bara ett sätt att få medelmåttorna att tro att de växt till sig och blivit stora?

    • Beklädnadsindustrin har en lång och svår standardiseringsprocess framför sig. Jag blir aldrig klok på de olika sätten att ange storlekar och hur de varierar mellan olika tillverkare. Köper jag te.x ett par Ecco-skor så skall de ha storlek 44 medan de skyddskor jag använder i jobbet är rymliga trots att de är storlek 42.
      Det där med kjolar och tunikor underlättar säkert. Och nu förstår jag plötsligt Tomas DiLevas vurm för kaftaner 🙂

  2. Det är ju bra att du är medel i de flesta fall, för tyvärr finns det otaligt många som överskrider medel med god marginal. Ser att kommentaren här ovan ger en möjlig ledtråd till klädval. Kjol kunde vara ett sätt så att det inte stramar åt, åtminstone inte en bit nedanför naveln. 😀 Kanske inte det bästa klädval med tanke på årstiden vi har på kommande.

    • Sisa hör inte till de rådlösa och dammodet har ju lite större variationsmöjligheter. Som sagt, kanske man borde börja bära kaftan. Kanske lite opraktiskt när man stundvis jobbar i byggbranschen, men annars kunde en sådan väcka beundran och undran 🙂

Kommentera

