Leksakslådan växer

helbild

Plötsligt blev jag ägare till en vattenskoter. Den följer det normala mönstret när det gäller mina grejer, den är inte ny, den är ordentligt gammal, rentav äldre än jag själv. Den är inte särskilt fräsch och saknar väsentligheter som motor och det stoppade sätet. Gissningsvis är den från ungefär 1957. Faktiskt av den modell som anses vara världens första serietillverkade vattenskoter. Den brittiska motorcykeltillverkaren Vincent hade sviktande framgång med sina fina men föråldrade modeller och försökte hålla sig flytande (!) med den här uppfinningen. Amanda Water Scooter kallades den. Någon stor framgång blev det inte, ungefär 2000 exemplar lär ha blivit tillverkade.

emblem

Den här saknar den encylindriga luftkylda tvåtaktare som var original. De här Vincentmotorerna är sällsynta så jag får lov att hitta på någonting att sätta dit i stället. En Archimedessnurra ligger i delar i en låda på garagevinden, kanske motorn från den går att passa in. Skrov och överdelen behöver en del reparationer och färg. På brittiskt lite konservativt vis är den konstruerad med inombordare, köl, propelleraxel genom botten och roder. Stryrsystemet mellan styrstången och rodret bär tydliga släktskap med en rattkälke jag hade i min barndom.

propeller

 

3 reaktioner på ”Leksakslådan växer

  1. Ja, se här har du lite pyssel i mellandagarna ifall tiden blir lång. Lycka till, och kom med några bilder allt emellanåt, för att visa hur projektet fortskrider.

    • Jag tror att det här projektet, efter lite rengöring och kartläggning får ta plats lite längre bak i projektkön. Min Älskade har en del heminredning och annat byggande på lager och ett annat båtprojekt står bakom garaget och väntar på att bli klart till våren. På dylika antikprojekt brukar tid vara den bästa medicinen när man letar delar. Vem vet, kanske någon råkar ha en en encylindrig Vincent tvåtaktsmotor liggande någonstans? Tålamod är en dygd…

  2. Ping: Amanda! | UuPee's Garage

Kommentera

