Julfesterna duggar tätt

Det är inte länge sedan vi hade firmajulfest. En trevlig tillställning lite i början av julfestsäsongen, något som innebar att vi hade en 120-personers restaurang för oss själva. Där satt vi 14 personer i ett hörn av restaurangen och blev ompysslade av två servitriser. I köket stod två kockar och fixade utmärkta julbordsrätter. Lite längre fram på kvällen började ett tremannaband ställa upp sina instrument och tillbehör för att underhålla. De var redan städslade för kvällen så de spelade trots den fåhövdade publiken. Deras repertoar med väl valda rockklassiker passade festgänget som stannade tills etablissemanget stängde.

seglis

I går kväll var det fackföreningen som bjöd. Även det blev en tillställning med god mat med gäster som under starkt avklingande hunger och i vissa fall likaledes avklingande nykterhet umgicks. I något skede av festen stack jag ned handen i kavajfickan och hittade två papperslappar som låg där. I ren nyfikenhet drog jag upp dem för att kolla vad jag haft i fickan sedan senast. Det visade sig vara två drinkbiljetter från en tidigare firmajulfest. Daterade 5.12.2006. Av detta drar jag några slutsatser:
På dagen för sju år sedan hade vi firmajulfest.
Jag har fortfarande samma anställning även om firmanamnet har bytt två gånger sedan dess.
Jag är en karaktärsstark man som kan avlägsna mig från en fest och fortfarande ha oanvända drinkbiljetter i fickan.
Kavajen är minst sju år gammal, kanske borde uppsöka en kavajbutik innan det blir fest nästa gång.

drinkar

4 reaktioner på ”Julfesterna duggar tätt

  1. Man bör ha en stark karaktär, för att panta på två drinkbiljetter i 7 år. Det finns alltför många som hinner med två drinkar för mycket per fest. Förra julfesten hade jag på hjul, på självaste julaftons natten. Nu blir det tack och lov lugnare. Inte ska man väl skaffa ny kavaj, så länge man passar in i den gamla. Allt enligt mannens köpmani av kläder. 😀

    • Det går att diskutera min karaktär. Med utgångspunkt från de två drinkbiljetterna hamnar den i en osedvanligt fördelaktig dager…
      En kavaj var åttonde år kan man väl unna sig 🙂

  2. Hahaa! Ditt inlägg fick mig att granska innehållet i mina kavajfickor. I den femte kavajen jag undersökte fick jag napp, där fanns av någon anledning samma drinkbiljett. Men bara en!

    • Hehe! Det betyder att det fanns tillräckligt av drinkbiljetter på den festen när inte ens de två mest hängivna festprissarna lyckades göra slut på dem 🙂
      Det betyder också att du har avverkat betydligt fler kavajer än undertecknad under tiden 🙂

Kommentera

