Textilindustrins tillkortakommanden del 2

Denna del av serien skall ägnas dragkedjan, eller blixtlåset som den också kallas. I sig är dragkedjan en utmärkt uppfinning i all sin enkelhet, en elegant rörelse och plagget i fråga är förslutet i önskad grad. Det är när dragkedjan sys fast i plagget som graden av konstruktörens idioti framgår. För ett tag sedan köpte jag en overall att ha när jag gör dammiga jobb som slipning och målning. I affären såg dragkedjan ut att vara tämligen robust. Gjord i plast med rätt stora häktor som såg rejäla ut. Problemet var att dragkedjan är en aning kort i trakten av grenen. När jag krängde på mig overallen lossnade de nedersta häktorna eftersom påfrestningen blev väl stor. Jag löste det hela genom att göra hål på var sida av häktraden och trä ett buntband runt det hela. Detta gjorde ju att dragkedjan blev ännu kortare i nederdelen. Att ta på sig overallen är numera en delikat uppgift, det gäller att vara försiktig när axlar och armar skall på plats för att inte belastningen blir för stor.
När jag tänker tillbaka på mitt liv förundras jag ibland hur mänskligheten klarade sig fram till åttiotalet utan buntband.

SN_Zipper_dress5.jpg

En annan ovana som textilindustrin har lagt sig till med är de där små tygflikarna som skall dölja dragkedjan. De där flikarna gör ju inget annat än fastnar under dragkedjans löpare. Om man hanterar den  situationen med aggression leder det oftast till att man är fånge i sitt plagg. Ju mer man drar och stretar desto hårdare kilar sig tyget in under löparen. Hur många barn har inte redan i dagisåldern lärt sig en omfattande och olämplig vokabulär när föräldrarna har försökt frigöra barnet ur dess vinteroverall?
Alternativet när dragkedjan låst sig är att gå med halvuppdragen dragked. I en jacka kan man tillfälligt dölja detta med en frodig halsduk, ett plagg som också har en tendens att blanda sig i dragkedjans görande och låtanden genom att fastna i uppdragningsögonblicket. Om det är fråga om byxor kan en halvuppdragen dragked uppfattas som begynnande demens, där gäller det alltså att vara noggrann. På en allmän toalett kan denna noggrannhet uppfattas som ett överdrivet intresse för sina genetialier, där gäller det alltså att vara noggrann.

Ett byxinköp nyligen fick mig ändå att sakna dragkedjans fördelar. Dessa byxor var nämligen försedda med knappar i stället för dragkedja. Nya styva jeans med knappar i gylfen var ingen lyckad kombination när nykterheten avklingat en aning. På den allmänna toaletten på restaurangen fick man frukta att någon missuppfattade mina omständigheter i trakten av gylfen som något perverst egenintresse. Med ledning av detta kan man alltså dra slutsatsen att dragkedjan har sin plats bland mänsklighetens större uppfinningar.

Kommentera

