Projektstart

Det har nu gått flera inlägg utan minsta lilla båtanknytning. Med tanke på att vintersolståndet är nära förestående börjar det vara dags att dra igång vinterns båtprojekt. Nu har jag släpat in råmaterialet i garaget och börjat föreställa mig i vilken ordning saker och ting skall utföras. Det finns en hel del att ta sig för innan den här hamnar i det blöta. Båten har varit vandringspokal bland en massa hoppfulla projektstartare som sedermera har tappat sugen. Vågar inte lova att inte jag sällar mig till raden, men jag tänker göra ett försök. Båten ser ut att ha en hyggligt vass botten med steglister vilket borde ge goda egenskaper i sjön och skapliga fartegenskaper. Längd och bredd är precis lagom för våra behov. Och något större projekt hade ändå inte rymts in i garaget. Perfekt alltså.

Tanken är att få till en mittkonsol med rejäl förvaring framför. Bredden skall räcka till för två personer bakom en skyddande vindruta. Jag gillar inte att käka blött bröd, något man får stå ut med när man har en öppen båt där inte allt ryms att förvaras skyddat. Därför skall förvaringsboxen framför mittkonsolen skall vara en aning större och högre än brukligt. Tanken är att den skall rymma det mesta av de mat- och klädkassar man alltid släpar med sig till stugan. Att kunna lasta ner sakerna i boxen ståendes i fören och bara plocka från bryggan känns rationellt. På vår nuvarande båt, en Glastron med fördäck och vindruta blir det väldigt mycket spring upp och ned i båten, i synnerhet om man är ensam. Längst bak en traditionell soffa som skall ha utrymme för bensintankar och batteri.

proj1

Mina föregångare har börjat med att förnya akterspegeln och bottenbalkarna. Allt som hittills gjorts i den vägen får göras om. Alla nybörjarmisstag som kan göras har gjorts. Man har börjat vid akterspegeln och laminerat glasfiber på målad yta, lossnar garanterat vid minsta belastning. I akterspegeln har man använt formfanerskiva (plywood) vars främsta egenskap är att inget, inklusive polyester inte fastnar om man inte slipar bort den glatta ytan. Vilket man naturligtvis inte gjort. I bottenbalkarna har man börjat med att passa in tryckimpregnerat virke som inte passar något vidare och dessutom är de lite för korta.
Lyckligtvis är allt så slarvigt gjort att rivningen torde gå tämligen smärtfritt.
Steg ett är att få ut alla höstlöv och skräp som ligger i båten…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s