Principernas fall

För några år sedan skulle jag ha nya däck till min paketbil. Den hade en lite udda däckdimension som inte fanns hos alla däcktillverkare. Det hela slutade hos en däckhandlare som hade två tillverkare att välja mellan, Michelin och Nokian. Prisskillnaden var försumbar och när jag bad försäljaren om råd så tyckte han att man skall ju alltid stödja den inhemska tillverkaren. Jag kände att min patriotiska ådra flödade och valde därmed Nokiandäcken. En tid senare när jag råkade befinna mig i position för att läsa vad som stod på däcken framgick det att mina inhemska däck var tillverkade i Ryssland. Med all respekt, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin ägt en kvalitetsprodukt kommen från det landet. Kanske är jag lite gammaldags och minns de produkter som nådde oss på den för-glasnostiska eran. Likväl kände jag mig bedragen av däckhandlaren och tillverkaren som sålt ut sin tillverkning. Däcken på paketbilen hade uppenbara kvalitetsproblem, man fick balansera om dem flera gånger under deras livstid, något jag inte behövt med andra tillverkares däck. Däckens historia slutade med att bilen började dra mot höger och orsaken visade sig vara att corden inne i däcket hade lossnat.

Sedan dess har jag undvikit Nokians däck liksom sedan tidigare alla produkter av märket Ford, en princip jag hållit på sedan ungdomens dagar.

Nu har det dock blivit ett totalt avsteg från båda dessa principer. Trädgårdstraktorns däck har varit av mycket gammal modell, gummit var så torrt och hårdnat att ena däcket höll formen trots att det var tomt på luft. Greppet på hala underlag har dessutom varit uselt. Jag har sedan den upptäckten haft ute lite trevare om att jag kan tänka mig att köpa ett par däck med fälgar att ersätta de gamla puckarna med. Så en dag dök det upp en serie på fyra däck på aluminiumfälgar för ett mycket facilt pris. Fälgarna hade suttit på en Ford och däcken var av märket Nokian. Två grava fel på samma gång alltså. Bultmönstret och centrumhålet på traktorn är desamma som på Fords bilar så man fick ta det goda med det onda och fälgarna är inte tillverkade av Ford, de har bara helt oförvitligen råkat hamna på en. Försäljaren berättade redan när jag ringde att två av däcken har symptom på cordsläpp. Det ante mig… Nåväl, de däcken satte jag på traktorns släpkärra. Där gör det inte så mycket om det skuttar lite och med den är man aldrig längre än hundra meter från verkstaden ändå.

dack

Ståltrådarna som sticker ut ur däcket är alltså ett symptom på problemet. Klippte ned dem med sidavbitaren och monterade. Kärran ser genast lite modernare ut…

vagn

2 reaktioner på ”Principernas fall

  1. Litet förvånande att däcken inte började dra åt vänster, fast ryssarna kanske hade misslyckats även där. Vad jag vet har jag bara en rysk produkt i min ägo, och den har märkligt nog fungerat ypperligt. Det är ett 100 kg tungt smidesstäd, men dessa har ju som bekant relativt få rörliga delar.

    • Det brukar ju inte bli rätt med ryska grejer så att det drog till höger är antagligen bara en konsekvens av det. Ett smidesstäd är ju en såndär grej som är svår att få fel och som sagt, ju färre rörliga delar desto bättre 🙂

Kommentera

