Bilfeber och kilometer

Det hela började med att Min Älskades grangröna Peugeot hade mattat ut både henne och mig. Bilen har funnits i familjen i över nio år. Den har haft ytterst få fel trots sitt franska ursprung. En tändmodul och som följd av detta en katalysator och lite slitdelar är det enda den behövt i reservdelar. Det paradoxala är att tändmodulen var tillverkad av tyska Bosch, de franska eldelarna har fungerat utmärkt, förutom dörrlåsen då. De har tidvis strulat efter att bilen blivit tvättad och när väderleken varit fuktig, denna åkomma har tilltagit i frekvens på sistone. Enligt mig har detta inte varit så viktigt eftersom bilens monetära värde har varit lågt sedan länge. Finge någon för sig att stjäla den hade det mest varit ett tillfällig bekymmer och ett intressant avbrott i vardagen. Mitt intresse för att felsöka med vad det innebär att ta loss dörrarnas innerklädsel och fippla med låsen har dessutom avtagit under årens lopp.

En bil som inte är värd så mycket lider ju inte av någon större värdemiskning. Årliga värdeminskningen på en bil som är värd under tusenlappen är ju försumbar eftersom det hänger på en hundring hit eller dit.  Då lönar det sig att använda bilen så länge den fungerar. Varje år man kan använda den så slipper man ju lägga ut pengar för en ny. Och även om man årligen sätter några hundringar på reservdelar och några timmar eget arbete med att montera dem så är den summan mindre än värdeminskningen på en dyrare bil.

Till slut anade jag ändå i Min Älskades subtila och lite gåtfulla kvinnospråk att hon inte tyckte att bilen var särskilt representativ längre. Och jag saknade det praktiska i att ha en lagom stor paketbil att transportera grejer och verktyg i.  Resultatet blev att Min Älskade övertar den Citroën som jag kört hittills. En mjuk, varm röd famn till bil som behagligt svävar fram över farthinder och tjälskott. Jag fick därmed tillstånd att inskaffa en paketbil.

Budgeten spikades och surfandet efter en lämplig kandidat inleddes på nätets bilförsäljningssajter. Utbudet valdes och vrakades tills det fanns några få kandidater kvar. Toppkandidat nummer ett fanns i Reso utanför Åbo. En gul Peugeot Expert vars pris och utrustningsnivå stod i linje som astrologens stjärnor. Så i arla morgonstund drog jag iväg på den dryga trehundra kilometer långa resan till Reso. I snöyra. När jag visste att bilaffären i fråga hade öppnat var jag redan en god bit på väg, jag ringde för att kolla om bilen fanns kvar så att jag inte satt och körde i onödan. I snöyra. Bilförsäljaren jag fick på tråden (säger man så i dessa trådlösa tider?) tittade ut genom fönstret och bilen stod där den stått de senaste dagarna så jag var välkommen att göra affär.

Väl framme konstaterade jag att detta var en bilaffär av klass. Propra kostymklädda försäljare med slipsar som med diskreta monogram påtalade vilket bilmärke de representerade. Jag avbröt en av försäljarna som stod och fotograferade en av de nyinbytta bilarna och bad om att få titta på paketbilen där ute på gården. Jag fick nycklarna och en snöborste och ett löfte om att jag kunde ta en provtur. Jag borstade snön av bilen, testade extravärmaren och slutligen satte jag igång motorn. Allt utföll till min belåtenhet. Jag skulle precis sätta mig vid ratten och ta en vända när en annan försäljare kom utrusande så slipsen stod rakt ut bakom nacken i fartvinden. Han förklarade att bilen redan var tingad av en annan kund som skulle komma och göra affär på Måndag. Ridå.

Jag framlade att jag nu i onödan kört dryga trehundra kilometer i snöyra och därav kände mig en aning butter. Försäljaren beklagade det i och för sig mänskliga misstaget och ringde för säkerhets skull den tilltänkta köparen för att försäkra sig om dennes avsikter att verkligen köpa bilen. Detta intygades och saken var för min del klar. Försäljaren lovade att höra av sig om affären trots allt inte blev av. Jag framhärdade min ovilja att köra sträckan Vasa – Reso en gång till. Ett löfte om leverans halvvägs utgavs. Nåja, får se om de hör av sig i så fall.

Kandidat nummer två på listan var en Fiat Scudo som fanns i Lempäälä söder om Tammerfors. Fiat Scudo är en precis likadan bil som den Peugeot Expert jag nyss tittat på. Citroën har också sin variant som heter Jumpy. ”Badge engineering” kallades det i England när samma bil såldes under olika namn. Jag ringde till bilhandlaren i Lempäälä och kollade att bilen fanns kvar och inte var tingad till någon. Detta försäkrades under så dyra intygelser som bara en bilförsäljare kan utgjuta.

Varningslampan för tom tank lyste i den grangröna så jag tankade på bilhandlarvis bara så mycket att det skulle räcka och drog iväg till Lempäälä, en resa på dryga 130 kilometer. I snöyra.

Den här bilaffären var av anspråkslösare natur, tre bilar rymdes inomhus, på gården stod ett femtiotal insnöade åkdon av varierande dignitet. Den röda Fiaten stod framför den anspråkslösa entrén. Här fanns inga försäljare i kostym och slips. En spoling i täckjacka höll hov bakom ett rörigt skrivbord i hörnet av bilhallen. När jag stegade fram tog han telefonen från örat och gav mig en artig frågande min. Jag sade ”Tuo Scudo siellä pihalla”. Han gav mig en nyckel och fortsatte sitt samtal.

Jag sopade snön av bilen, kollade sådant som skall kollas och drog ut på provtur. När jag återvände stod försäljaren och rökte utanför sitt etablissemang. Jag tyckte bilen var okej och presenterade inbyteskandidaten. Naturligtvis visade sig dörrlåsen från sin sämsta sida och gjorde alla trick de kunde. Då inträffade något som jag aldrig upplevt förut; bilförsäljaren kommenterade överslätande att sådär har flera av deras bilar gjort i dag eftersom det varit fuktigt och nu frusit på. Bilförsäljare brukar ju annars gripa varje halmstrå som är nåbart när det gäller att påpeka inbytesbilens negativa egenskaper. Efter lite dividerande om mellanskillnaden gjordes affären upp och jag åkte hem i min nya begagnade paketbil. Tvåhundrafemtio kilometer till. I snöyra.

afiat

Kommentera

