Omtake om tanken

Nu har mitt nyförvärv rullat en vecka i min ägo. Jag har installerat mig och mina prylar i bilen och börjar känna mig hemma. Eftersom jag en gång haft en snarlik* bil känner jag redan till modellens egenheter. Som det här med tanklocket till exempel. Sydeuropéer och deras uppenbart aningslösa förhållande till snö och kyla har en del tråkiga konsekvenser. Den som konstruerade tanklocket och dess lås till bilmodellerna Scudo, Jumpy och Expert har knappast sett köldgrader annat än i frysen. Rinnande vattens egenskaper verkar också vara helt främmande för vederbörande.

tanklock1

På bilden ser vem som helst att vatten som rinner ned längs bilens sida kommer att droppa rakt in i tanklockets lås. Om det då nästa dag råkar vara minusgrader så har detta tanklås bottenfrusit. Det är av någon anledning alltid en dylik dag undertecknad behöver fylla på tanken.
En gång, med den förra, snarlika bilen företog jag en resa till Karleby. Temperaturen den dagen låg på -28’C. I Bennäs hade jag för avsikt att tanka bilen och ta mig en fikapaus. När jag stannade bilen gick nyckeln av i startlåset. Samma nyckel passade i tanklocket, som därtill var fruset. Två problem på samma gång alltså. Eftersom felsökning med tillhörande problemlösning är en stor del av min profession så beslöt jag mig att ta mig an ett problem i taget. Ingen idé att försöka få igång en bil vars tank snart är tom. En stor skruvmejsel slogs in i tanklockets lås och vreds om med hjälp av en skiftnyckel. Våldet löste problemet bara delvis, låshylsan trillade ned i tanken med ett ihåligt plask. Men tanklocket var härmed öppet och det nödvändiga bränslet fylldes på. Efter att ha utfört den operationen i -28’C satt en stor varm kaffekopp helt rätt. Jag köpte ett universaltanklock att sätta i stället för det nu oanvändbara originallocket. Bilen gick sedan att få igång genom att tricksa med den avbrutna nyckeln och en tunn koppartåd och färden fortsatte.

Nu med en bil som är sju år nyare, men likadan så ser man att produktutvecklingen inte prioriterat tanklock för nordiska förhållanden. Vis av erfarenheterna tänker jag nu pröva en nytanklock2 metod för att förhindra vatteninträngning. En magnet med gummiartad yta har nu lagts över låset. Höghastighetstest i farter över 90 km/h har påvisat att magneten mäktar hålla sig på plats. Inför biltvätt får man komma ihåg att täcka över med en tejpbit i stället. Framtiden får utvisa om detta är lösningen på problemet.

* Med tanke på Björn i uthuset  ( http://bloggen.fi/uthuset/ ) och hans fallenhet för likbilar torde en analys av ordet ”snarlik” vara på sin plats. I detta fall betyder ordet inte att någon, eller någons bil snart blir ett lik.

2 reaktioner på ”Omtake om tanken

  1. Har inte tänkt på det som någon form av kärlek, men kanske är det så det ligger till. Jag brukar inte förstöra mina passioner med att analysera dem. Men jag tog risken att räkna igenom mitt bilinnehav under årens lopp och kommer fram till att sedan jag fick mitt körkort för tillfället kör min tjugoandra bil. Elva av dessa har varit Ferraris lillebror Fiat. En del modeller har man hunnit igenom, Fiat 600, Fiat 127 Fiat 126, Fiat 128 Coupe 3P, Fiat 132, Fiat Fiorino, Fiat 128 Panorama, Fiat 128 Sedan, Fiat Mirafiori och två Fiat Scudo. En Fiat 126 vore kul att äga igen, vem vet hur det går med det…

Kommentera

