Åååh dessa försäkringsbolag!

Det var dags att försäkra nyförvärvet och registrera bilen i mitt namn. Jag hade en minnesbild av att man kunde göra bådadera hos försäkringsbolaget. När jag ändå var på väg på ett uppdrag i tjänsten tänkte jag passa på att ta vägen förbi försäkringsbolagets kontor i stadens centrum. Jag stegade fram till de båda dörrarna som ödmjukt brukar glida isär och släppa in mig. I dag gick det inte. Jag drog förgäves ett par varv framför dörrarnas sensorer utan effekt. Försäkringsbolaget fanns där inne och jag stod ute i kylan. Det visade sig att detta försäkringsbolag/bank har förbättrat servicen genom att förkorta öppettiderna, numera gäller 10:00 till 16:30. Dylika inrättningar brukar ju framföra alla dylika förändringar som förbättringar i sin kundservice. Någon borde ta en rejäl titt på de hjärnor som funderar ut dylikt. Nu var klockan bara lite drygt nio.

Jag åkte iväg på mitt uppdrag och återvände en knapp timme senare. Den här gången gled dörrarna upp och jag kunde inträda med värdighet. Jag  hann knappt riva åt mig kölappen innan mitt nummer dök upp på tavlan. Det bådade ju gott, jag hade befarat en förmiddag på väntbänken. Jag satte mig ned hos den vänliga damen och förklarade mitt ärende.
– Jo, men nu är det så att era skadeförsäkringar har flyttats från Aktia till Folksam så du borde gå dit i stället.

Och det stämde ju, på sistone har det ju faktiskt stått ”Folksam” på vissa av räkningarna. Man hänger inte med i svängarna när det hela tiden skall fusioners, delas på och bytas namn i bank och försäkringsvärlden. Jag stegade iväg till Folksams nya kontor ett kvarter bort. Att registrera min bil kunde den vänliga damen inte göra men det där med försäkringarna kunde hon ordna galant.

Utöver detta fick jag därmed också besöka en trevlig dam på ett bilbesiktningskontor innan det hela var klappat och klart. Tre vänliga damer för att försäkra och registrera en gammal Fiat…

Man börjar faktiskt tröttna lite på detta hopande och roande i försäkringsbranschen. Förra gången vår familj gjorde något åt vår försäkringssituation var det för att få alla våra försäkringar på samma ställe. Nu har försäkringsbolagen på egen försorg spritt ut våra försäkringar på två bolag.

Ett äldre blogginlägg beskriver mitt förra besök hos mitt försäkringsbolag:

https://uupee.wordpress.com/2011/05/18/dags-for-en-ny-offertrunda/

5 reaktioner på ”Åååh dessa försäkringsbolag!

  1. Det är numera som ett hazardspel att lyckas komma in till t.ex. banken eller en statlig instans. Öppet eller stängt, det är frågan. Vilken lucka betjänar och vilken kölapp är den rätta för just den lucka som man skall besöka. Endast tre försök, sedan är man ute och får försöka på nytt nästa dag. 😀

    • Precis så känns det. Och lyckas man ta sig in så är inte öppethållandetiderna detsamma som att all tjänster är tillgängliga. Att hantera kontanter kan inte göras närsomhelst på dagen utan bara vid vissa tider, eller vid vissa kontor. Allt tyder på att kunderna finns till för bankerna i stället för tvärtom.

    • Hoppet far all världens väg redan när man springer rakt in i dörren som borde öppna sig. Och när man sedermera kommer sig in hänger kafkastämningen i luften på ett sätt som tar sista gnistan ur en…

  2. Ping: Försäkringsbolag, jag blir verkligen inte klok på dem | UuPee's Garage

Kommentera

