OS i Sotji har inletts

Ovannämnda faktum innebär att jag kommer att tillbringa mer tid än vanligt i garaget. Garagedatorn innehåller några gigabyte musikfiler så jag behöver nödvändigtvis inte ens ha på radion.

Så i dag har jag reparerat några sprickor i akterspegelns laminat och täckt igen icke färre än nitton olika stora hål som under båtens tidigare liv har borrats av olika anledningar. Jag har även fyllt några ojämnheter med glasfiberspackel för att få en så jämn yta som möjligt att limma fanerskivor (plywood för mina rikssvenska läsare) mot. Vill inte ha några luftfickor mellan skivorna och akterspegeln. Några lager glasfibermatta skall lamineras på akterspegeln innan det är dags för skivorna.

akterinsida

Tillverkade också en prototyp till en skruvtving med större gripdjup än de vanliga tvingar jag har. Den kommer att behövas när jag skall limma skivorna mot akterspegeln. Akterspegeln är en aning välvd så jag behöver kunna klämma åt med ett gripdjup på uppemot en halv meter. Skruvtvingen på bilden är totalt 75 cm lång, maximalt gripdjup är ungefär 55 cm.   Den är gjord av U-profil som brukar användas vid olika montagen.  Hålen i profilen sitter med 22 mm avstånd och gör att man kan flytta omkring stagen och spännbulten lite efter behov. Tre till bör jag nog tillverka för att få tillräckligt många tryckpunkter. Tryckplattorna är avsedda att användas som justerbara fötter för olika maskiner och kan flexa några grader vilket kan behövas om ytorna är en aning vinklade.

skruvtving

Kommentera

