XP ut och Linux in

Eftersom Windows så småningom upphör med supporten för Windows XP så får man börja titta sig om efter något annat operativsystem. Jobbets dator skall förnyas av samma anledning. Där blir det en nyare windowsvariant. Att vi än så länge kört med XP på jobbet beror på att att en del av den programvara vi jobbar med hittills har varit endast XP-kompatibel. Nu har datanissarna på jobbet snickrat och haft sig så att det skall gå att använda 32-bitars Windows 7 till det mesta. I vissa lägen kan man bli tvungen att köra somligt i virtuell XP, men det får väl lov att gå det med.

Med fyra Windows-datorer hemma i hushållet hade en uppdatering till Windows 7 eller 8 kostat en hel del. Dessutom är datorerna inte dagsfärska heller, så något tungrott operativsystem hade trögat ned det hela lite väl mycket. Så hemma får det bli Linux i stället. Det är några år sedan jag senast installerade och testade Linux. Då kände man hur nörd-poängen rullade in medan man filade och donade för att få allt att nästan fungera.

I går laddade jag ned Linux Mint och brände mig en installationsskiva. Jag laddade mig själv med tålamod och började installera på garagedatorn. Jag var beredd på en del pysslande och klurande men de farhågorna kom verkligen på skam. Installationen var mycket lindrig, man valde säkerhetsnivå, lösenord, ställde in språkval och godkände att gamla Windows fick tas bort. Sedan rullade det på av sig självt. Under tiden hann jag städa lite i garaget och spackla lite på båtprojektet. Efter en stund plingade det till från datorhörnan och det var dags för omstart med det nya operativsystemet. Sedan var det bara att använda datorn som vanligt. Lite nytt får man väl lov att lära sig, men det där med att man behöver vara meriterad diplom-nörd för att få Linux installerat får man glömma.

Nu har jag installerat Linux i soffhörnans laptop också, det gick lika smärtfritt.

2 reaktioner på ”XP ut och Linux in

Kommentera

