Israpport från Strömsö

Kände att jag behövde en promenad efter dagens vedermödor så jag  traskade ner mot hamnen. När jag gick förbi vägen till Strömsö slog det mig att jag inte varit dit på ett tag så jag gick dit i stället. Mitt senaste besök på Strömsö var i tjänsten och då såg jag mest bara ventilationsrummet uppe på huvudbyggnadens kallvind. I sig är det säkert ganska få som sett den sevärdheten. Alla andra hörn av byggnaderna börjar vara väl tv-dokumenterade vid det här laget. Själv tycker jag efter dryga tolv år i branschen att de där ventilationsrummen börjar likna varandra allt mer.

Jag är inte mannen som bänkar mig framför tv:n med en kopp te och nybakt grovt bröd när programmet går. Jag går hellre ut i garaget och gör någonting själv. Fast visst erkänner jag att jag sett några avsnitt.

Jag gick ner till badbryggan och kunde konstatera att det var fullt möjligt att ta sig ett dopp. Isen hade gått på en hundrameterssträcka. Jag är inte mycket för bad bland isflak så jag bestämde mig för att vänta till sommaren, om det blir rejält varmt då.

Jag gick vidare förbi det granna badhuset och bastun för att ta en titt på den senaste byggnaden, ett slags kombinerat lusthus och växthus. Byggnaden är intressant men själv tycker jag att den lilla byggnaden gjord av gammalt tegel och gamla fönster är trevligaste skapelsen på hela stället. Någonting liknande kunde jag tänka mig på vår bakgård. Bilden är snodd från YLEs sidor.

lysthus

Kommentera

