Ack dessa illitterära myndigheter

När jag köpte min bil råkade jag delvis beroende på yttre av mig opåverkbara omständigheter och delvis av egen försumlighet missa att registrera och försäkra bilen i tid. Ett helt dygn för sent. Sådant slarv går ju inte ostraffat förbi och i dag fick jag detta dystra meddelande från Trafikförsäkringscentralen.

trafikforsakringsvarketJag tyckte att brevet innehöll en del felaktigheter så jag skrev ett litet brev till myndighetens kommunikationsassistent. Och man skall ju tala till bönder på bönders vis och följaktligen till myndigheter på myndigheters vis:

Vasa den 4 mars 2014

Ärade Trafikförsäkringscentral.

Jag har i dag brevledes emottagit ett dokument vari det med bestämdhet hävdas att mitt fordon saknat giltig försäkring under ett helt dygn. Detta faktum motsäger jag icke, min försumlighet är obestridlig. Den monumentala skam jag känner inför detta går icke att med rättvisa forma i ord. Jag vill heller icke anmärka på att jag härigenom beläggs med den facila straffavgiften om 34,00 €. Att åsamka myndigheter som Trafikförsäkringscentralen, Trafiksäkerhetsverket och eventuella försäkringsbolag svårmod och ekonomisk förlust bör beivras å det våldsammaste.

Vad jag däremot vill anmärka på å det bestämdaste är de bristfälligheter som förekommer i sagda dokument. Nedan beskrivs de mest flagranta:

Låt mig inleda med det telefonnummer som anges som Eder myndighets högst upp i dokumentet. Numret ter sig vara ett ordinärt mobiltelefonnummer. Vid kontroll med nummerupplysningen ges svaret att numret endera är hemligt eller av Prepaid-karaktär. En myndighet med hemligt telefonnummer? Eller en myndighet som varje fredag går ned till närmsta R-kiosk för att där uppladda sitt Prepaidkort med mera samtalstid? Eder trovärdighet har i mina ögon genom detta fått en törn.

Vidare har de datum som anges i dokumentet av någon orsak skrivits helt eller delvis ovanpå streckkoder och annan text vilket gör det näst intill omöjligt att uttyda vilka datum ärendet gäller. Med den teknik som i nådens år 2014 står till buds torde det vara möjligt att åstadkomma ett dokument som trots sitt dystra innehåll är till alla delar läsligt.

När det gäller texten där Edert dilemma så hjärteskärande framställs måste framhållas att Ni verkligen borde låta göra några smärre korrigeringar. Kanske det i Edert kollegium finns någon litterärt kompetent person som kan framställa ett korrekt stavat dokument? Till detta elektroniska brev bifogas en korrigerad kopia utav Edert dokument.

Eftersom mitt brott är uppenbart och omöjligt att i levande dagar göras ogjort ber jag Eder omedelbart tillsända mig den räkning som gör det möjligt för mig att göra bot och åter känna den levnadssötma som endast den som sonat sitt straff och återvunnit sin oförvitlighet kan åtnjuta.

Med avklingande högaktning.

NN

 

 

 

 

 

7 reaktioner på ”Ack dessa illitterära myndigheter

  1. Man får bara hoppas att det finns någon som kan läsa detta brev på sagda myndighet, och även förmedlar det vidare och vidare att läsas av tillräckligt många kontorsprissar. Jag gillar detta starkt. 😀

  2. Jag ifrågasätter att emottagaren ska lyckas hitta ett glossarium av tillbörlig ålder för att förmås begripa edert informativa urkund…
    Ack du ljuva vendetta!

  3. Du har nog rätt Sisa, de har nu haft tillgång till mitt genmäle i hela två arbetsdagar och har tydligen inte lyckats tillgodose sig texten och klämma fram ett vettigt svar ännu. Men, jag är gjord av tålamod. Vem vet? Kanske får jag i något skede får ett för myndigheter så typiskt lakoniskt: ”Vi har emottagit Ert brev och svarar så snart någon tar sig tid”

  4. Gjorde precis samma sak med Antons moppeförsäkring, denna en dags överträdelse utgör en tredjedel av hela jävla försäkringspremien. Men jag läste också att en stab på 150 nissar ska få sin lön så visst bidrar jag till sänkt arbetslöshet på detta vis.

  5. Ping: Försäkringsbolag, jag blir verkligen inte klok på dem | UuPee's Garage

Kommentera

