Återfallsmopedist

Dottern har fyllt moped och i december köpte vi en bättre begagnad moppescooter till henne. Jag, i egenskap av familjens teknikansvarige fick fullmakt att välja märke och modell. Min svaghet för sydeuropeiska åkdon resulterade i att en en bättre begagnad Piaggio Fly inhandlades. Att det gått dryga trettio år sedan jag själv var mopedburen gjorde mig en aning överväldigad. Vilken utveckling! På min blå Tunturi Supersport fanns inte batteri, elstart, tankmätare, blinkers, dubbla backspeglar och skivbroms. Och framför allt inte fyra hästkrafter, om man inte vidtog åtgärder vill säga.

Moppen köptes här i grannskapet så jag har hittills inte kört mer än de några hundra meter som behövdes för att få hem moppen. Då var det minusgrader och nysnö så den turen var inte någon större njutning. I dag var det äntligen varmt och torrt på vägen så jag passade på att ta en liten provtur ned till hamnen. Himla kul att köra moppe! Hoppas man hinner ta sig några utflykter till innan dottern får sitt körkort och lägger beslag på åket…

piaggio

3 reaktioner på ”Återfallsmopedist

  1. Här tycks goda råd vara dyra. Du får bara skylla på att det är svårt att få tid till proven och gubbarna är sjuka, samt skylla på den spända relationen mellan Ryssland och Ukraina. Allt för att få en möjlighet att själv köra moppe, innan dottern tar över. Påminn henne om att noggrant följa trafikreglerna, extra noggrant med högerregeln. Har flera gånger i t.ex. Jakobstad varit tvungen att bromsa för moppeåkare som trott att de har förkörsrätt från vänster.

    • Har överlåtit det mesta av körpedagogiken till proffsen, tror att det är bästa sättet att bibehålla den fina far-dotterförhållande som nu råder 🙂 Men naturligtvis kommer hon att få en och annan visdomsglimt av sin far också. Man kan ju passa på att förklara saker när man kör omkring med bilen. Hon kommer antagligen att vara mer vaken på sådana saker nu när hon snart skall köra i trafiken själv. Hoppas jag i alla fall 🙂

  2. fanns en sån (fly-50 fyrtakt) i huset en gång, blev såld i fjol våras, -08 årsmodell, körd med 1200km…

Kommentera

