Akterut

Ser att jag inte uppdaterat om läget med projektbåten på ett tag. Saker har ju ändå hänt sedan senast så här kommer en lägesrapport.

Akterspegelns insida har fått några lager glasfiber. Detta för att täppa till de nitton hål som av olika anledningar fanns i akterspegeln och för att stabilisera det tunna glasfiberlagret. Det yttre glasfiberskalet var inte speciellt tjockt så de två lagren 450 g/m2-matta som lades behövdes verkligen.

akterlaminat

Därefter har jag måttat in nya plywoodskivor som skall lamineras in i aktern. Eftersom akterspegeln inte är plan gick det inte att bara såga till ett par stadiga skivbitar och laminera in. Efter lite utprovande har jag kommit till att jag får bygga upp det hela genom att limma flera lager av 6,5 mm skiva. Stadigare skiva än så verkar inte att gå att böja på plats utan att deformera aktern. Det blev mycket mätande innan man får till en skiva som passar mot akterspegeln som är böjd och har vinklar och vrår i alla riktningar. Nu har jag i alla fall fått till en mall som jag kan såga ut skivorna från. Den första skivan ligger klar och väntar på att limmas på plats. Jag har tillverkat fler av mina specialskruvtvingar med stort gripdjup för att kunna klämma skivan mot aktern även längre in. Jag måttade också in monteringshålen för motorn för att kunna dra samman skivorna med bultar. På den första skivan som limmas mot akterns glasfiber tänkte jag använda epoxy med glasballonger för att få ett lim som verkligen både fäster och fyller ut en aning. De övriga skivorna limmas mot varandra med vattenfast bygglim.

Kommentera

