Ny affär i stan

Efter många turer har Biltema etablerat sig i vår stad. Flera mindre grannstäder har redan haft sina biltemor några år. Problemet var antagligen att om något skall byggas i Vasa så måste hela stadsplanen ritas om. Och den proceduren brukar ta sådär fem år. Men nu står den där, en nybyggd affär på 4500 kvadratmeter stort och fullt med varor. Som sedan länge utkommen verktygsfetischist är stället en oemotståndlig frestelse.

Biltema är lite som Juthbackamarknaden, förr fanns där bara motorrelaterade grejer men numera är det hushållsprylar och allt möjligt annat tänkbart och otänkbart. När Biltema blev ett begrepp och var nytt var det precis vad namnet föreskriver, man sålde bildelar och verktyg. Nu hittar allt mellan pajformar till utdragare för tändspolar. Gott så. När jag och Min Älskade för många år sedan på min blida begäran och under Min Älskades milda motvilja besökte Biltema i Åbo slutade det med att jag inte köpte något den gången medan Min Älskade hade famnen full när vi gick ut.

En annan likhet med Juthbackamarknaden är att man går och nickar och hälsar på en mängd bekanta och ibland stannar till för att byta några ord.

Dagens besök resulterade inte i mer än några praktiska plasthinkar som kommer att passa utmärkt när man skall blanda till glasfiber och en digital hushållsvåg till samma ändamål.

Kommentera

