Allt sker i det tysta just nu

Trots avsaknaden av aktivitet på denna förgätna blogg så sker det saker i UuPees garage. När grannarna täcker av sina båtar och börjar förbereda på sjösättning så har jag täckt över min projektbåt som får gå i sommar-ide.

inpackat.v01

Vår trogna Glastron är sjösatt och har redan tagit oss till sommarstugan ett par gånger. Nu flyttas fokus till den underbara gammelbåten Faderullan. Den hade lite problem i transmissionen och just nu väntar jag på att få svänghjulet omsvarvat en aning så det passar mot den nya drivplattan som jag kom över. Under dessa väntans tider ägnar jag mig åt att bygga om lite i kylsystemet så förgasaren får förvärmning, motorn ville gå lite ojämnt på låga varv när det blev kyligt i luften. Därutöver smider jag på en avdragare till propellern, den sitter fast. En fin egenskap för en propeller, men vill man byta den är det ett hinder. Mässingspropellrar på stålaxlar brukar sitta rätt hårt så nu blir det en avdragare gjord i 10 mm stålplåt.

forvantan.v01

Kommentera

