Avdragsdags

Första Maj. Jag kände att jag har sett ballongklasarna, paraderna och vita mössor. Jag har också hört talen vars innebörd är som om den aldrig funnits den andra maj. Dottern åkte med kompisarna till staden för att blanda sig i vimlet. Kanske hade det varit genant att gå där med föräldrarna, hon börjar vara i den åldern nu. Jag och Min Älskade stannade hemma för att dona med vårt. Min Älskade har fått för sig att vi vill måla om i köket. Jag gjorde min beskärda del av detta genom att plocka ner lite lister och täckskivor som skall målas. Täckskivorna var tapetserade förut, nu skall de målas. Det tog en god stund att få bort tapeterna från spånskivan. Ångtvätten var rätt verktyg. Nu står skivorna och torkar. Och då kan man ju pyssla lite med annat under tiden.

Jag har under en tid förgäves försökt ta bort propellern på Faderullan. Den trearmade avdragare jag äger kräver minst åtta händer för att dels hålla den på plats och samtidigt vrida åt den. Dessutom är det trångt om eftersom någon har svetsat fast nedre roderbulten så rodret sitter i vägen. Riggade ihop en kontraption bestående av avdragaren, spännband, hävstänger, buntband och en fet slägga. Resultatet var att avdragaren med en smäll delade sig i sina beståndsdelar. Dags att bygga något som håller alltså. I stora skrotlådan låg en 10 mm tjock stålplatta som jag kapade till och borrade hål för axeln och tre spännbultar. Enkelt, brutalt och funktionellt.

avdragare

När den var satt på plats med ett tillplattat kopparrör som skydd för axeln blev processen kort. Jag började spänna en bult i gången och hann knappt börja njuta innan propellern lossnade med en smäll.

avdragning

Det som skiljer människorna från djuren är att vi kan göra verktyg -alltså är jag i dag extra mänsklig

Kommentera

