Däckad och slät

Tog en vända ner till hamnen här om dagen. Där såg jag en tom båtplats. Min. Så här kan man inte ha det tänkte jag, åkte hem och drog fram den körklara motorn där den stod under arbetsbänken. Efter lite pyssel var den provstartad och klar att lyftas in på sin plats. Det får ändå vänta tills jag slipat däcket och fixat punkteringen på båtkärrans däck.

Så i kväll började jag mattslipa däcket. Tanken är att ersätta den kritvita färgen med en lite gräddvitare ton. Kontrasten mellan det kritvita däcket och de mörkgröna skrovsidorna är lite väl skarp. Jobbigt att vara estet… Blir antagligen tvungen att åka via spackelbutiken innan jag börjar måla. Däcket behöver jämnas upp på sina ställen. Och så får jag ta en funderare på om jag skall låta fördäcket behålla sin lite udda lösning där halva däcket någon gång blivit slätspacklat medan andra halvan har kvar spåren från det nåtade däck som avgjutits när båten byggdes. Tror det lutar åt en mer symmetrisk lösning.

fordack

2 reaktioner på ”Däckad och slät

    • Symmetri är nog eftersträvansvärt i det här fallet. Trist nog blir det den släta ytan som är det enda rimliga. Att fräsa spår i glasfibern så det liknar ”nåtningen” är inte enkelt, dessutom är glasfibern lite för tunn för det.

Kommentera

