Gåtan löst!

Projektbåten som köptes som ett tomt skrov med bortsågad övredel har varit lite gåtfull med sitt ursprung. Ända tills nu. I går dök en RaisSport 510 DC upp på båtsäljarsiten nettivene.com. Och därmed står det klart hur min båt en gång sett ut.

Raissport501dc.v01

Min sågade och lite sunkiga båt såg ut så här när jag tog mig an den.

IMGP3315

Lite googlande på RaisSport ger vid handen att den anses vara en sjövärdig båt med mjuk gång, mest tack vare den stora bottenvinkeln. Å andra sidan behöver djupa v-bottnar en kraftig motor för att komma till sin rätt. Bland de som finns att beskådas på nätet varierar effekterna mellan femtio snurrehästar ända till 140 inombordardito. Mitt antagande från tidigare att det borde vara lämpligt med en 70 – 90 hästare på aktern var alltså inte helt fel.

Kommentera

