Medan spacklet torkar

Sakta blir gammelbåtens däck slätare och slätare. Under tiden som spackellagren torkar passar jag på att göra lite nya reglage till motorn och backslaget. Har hittills kört med ett gammalt enspaksreglage som inte varit till fullständig belåtelse trots många justeringsförsök. Problemet har varit att gasen har reagerat före växeln vilket leder till att motorn varvar upp innan växeln går i, något som ger finmanövrarna ett amatörmässigt intryck. Dessutom lär inte det hydrauliska backslaget må bra av dylikt beteende. Justeringar har flyttat problemet mellan fram- och backläget, men aldrig så att inte endera läget lidit mer eller mindre av problemet. Nu blir det skilda reglage för växel och gas. Något som funnits i båten från början också, lite närmare original alltså.

Håller som bäst på med växelreglaget. Som råmaterial används växelspaken från en Citroën BX GTI. Den är nu anpassad för båtkopplingens vajer. Test visar att det hela fungerar tillfredsställande. Nu skall alltsamman riggas upp med en spärr så man inte i misstag kan sparka spaken ur neutralläget när man rör sig i båten. Den funktionen åstadkoms med en fjäderbelastad konstruktion som gör att man måste dra spaken i sidled innan man kan föra den framåt eller bakåt. Till det behövs lite gångjärn och en lagom kraftig fjäder. Lite kvar att klura på alltså.

vaxelspak

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s