Medan jag längtar

Egentligen skulle jag vilja vara på sommarstugan, men väder och andra aktiviteter står i vägen. Snart har hälften av mina tre semesterveckor gått och vi har bara varit på stugan knappa två dygn, trist.
Man får hitta på något i garaget och båtskjulet i stället. Båtens däck börjar vara klart att målas, fyllde nyss i några små repor som skall slipas klart bara spacklet torkat. Typiskt, tänkte bara hastigt slipa rent, spackla lite och sedan måla däcket. Sedan när man slipar och har sig så upptäcker man någon ny liten defekt och efter ett tag blir man allt mer noggrann och till slut har man tappat räkningen på hur många gånger man bättrat på lite för att än en gång gå igenom proceduren med att spackla och slipa. Det hela antiklimaxerade när min oscillerande slipmaskin pustade ut sin rök och slutade att fungera. Harmligt när man är mitt upp i att behöva den som mest. Den ger upp efter lång och trogen tjänst, den är över tjugo år gammal och har slipat det mesta av allt jag gjort under de åren. Fick övergå till att köra med Multimastern i stället. Den är inte lika effektiv på så här stora ytor och dammuppsamlingen är inte lika bra som på den nu avlidna. Men det får gå.

akterdäck

Under tiden som spacklet torkat har jag ägnat mig åt växel- och gasreglagen. Växelreglaget är nu målat, justerat och klart att monteras. Möjligen byter jag ut växelknoppen till någonting mera tidstypiskt, den där från en åttiotals Citroën BX GTI är inte riktigt tidstypisk för båten. Men den kan bytas när som helst och jag har inget lämpligt på lager. Kanske jag hittar något på Juthbackamarkanden. Det näpna gasreglaget var svartmålat och hade ett förfärligt gräsligt T-format handtag som någon snickrat till av en bit avloppsrör i plast och glasfiber. Efter en natt i acetonbad fick reglaget tillbaka sin originalkulör i aluminium. Det fruktansvärda handtaget byttes ut mot en vackert maroonröd bakelitknopp.

reglagen

Kommentera

