Incommunicado

Början av veckoslutets resa till Kuopio gav mig en känsla av att något var riktigt fel, ungefär som en oförklarlig aning av att man har glömt gylfen öppen och på något sätt är handlöst oförmögen att göra något åt situationen. När vi färdades genom Laihela lade jag märke till att jag inte fått med mig min telefon! Därav den underliga känslan. Hela världen skulle alltså vara isolerad från mig under dryga två dygn!

Efter upptäckten av detta faktum gick jag igenom en hel mängd känslotillstånd. Inre och yttre tomhet, kallsvett, media-abstinens, väderspänning och i min panna pulserade en blodåder intensivt. En stund senare när allt detta lättat en aning kunde jag åter tänka rationellt. Att kräva att en hel buss med folk skulle återvända och göra en extra femtio kilometers tur- och returresa var inte att tänka på. Att låna telefon av Min Älskade eller Dottern för att kunna fotografera, uppdatera sig på olika media, dagstidningar och forum och via gps orientera sig under resan hade väl fungerat. Men jag bestämde mig för att klara mig helt och hållet utan telefon! När jag väl tagit beslutet lättade symptomen sakta under resans gång.

Plötsligt insåg jag att det gick alldeles utmärkt att bara titta ut genom bussfönstret och njuta av hur den österbottniska slätten övergick i mer kuperat skogslandskap och när sjöarna började dyka upp mellan träden blev det hela en sann njutning. Ett tag saknade jag möjligheten att fotografera. Men snart lärde jag mig njuta av att detta var bara vi där i bussen och vyerna var bara våra i just det ögonblicket. När vi stannade till för kaffe och mat slapp man det tvångsmässiga kollandet på facebook, vädersiter och nyheter. I stället hade man ro att titta omkring på platsen och människorna. Människor är trevliga att betrakta, det skall ni pröva på någon gång. Samma fröjd fortsatte resten av dagarna, man hade mycket mer tid att ta in det man egentligen höll på med.

Jag skall fanimej glömma telefonen lite oftare!

 

2 reaktioner på ”Incommunicado

Kommentera

