Lyckan är ett nymålat däck

Smolket i bägaren är den allestädes närvarande målarflugan.

Målade båtens däck förra veckan. Medan färgen torkade insåg jag att det var ”Offwhite” kulör nr. 10381och inte den avsedda ”Cream” kulör nr. 21401. Hur detta kom sig är inte utrett. Jag har bara mig själv att fråga och av den snubben får man inga vettiga svar, det är därför jag inte talar för (med) mig själv. Nu är i alla fall kulörmalören åtgärdad. Jag slipade upp ytan på den felaktiga färgen och läste flera gånger på burken. Nu blev det rätt. Även om bilden inte gör kulören rättvisa så är det gräddvit Hempels Brilliant Gloss som den lilla flugan segar sig fram i. Med en pincett räddade jag däcket, endast ett par mikroskopiska fotspår kan skönjas i ytan. Kanske nästa färglager döljer det hela. Fast då är det väl något annat flygfä som offrar sig för traditionen. Jag har mig till minnes aldrig målat något större föremål under sommarhalvåret utan att något flygfä har bestigit den lockande ytan.

malarinsekt

Kommentera

