Produktplacering

Att göra smygreklam genom att exponera produkter i filmer är inget nytt. Varje James Bondfilm är fylld med mobiler, klockor och bilar som visas lite längre i bild än nödvändigt för att vara uppbyggligt för handlingen.

I böcker är det inte ett lika vanligt och sällan riktigt omfattande fenomen. Men boken jag läste för ett tag sedan tog nya rekord. Boken är en deckare skriven av en populär norsk författare. Eftersom jag i ett tidigt skede i boken lade märke till att det tydligen var väldigt viktigt att nämna ett för handlingen helt oväsentligt föremåls märke och modell på ett rätt klumpigt sätt bestämde jag mig för att göra en oempirisk undersökning.

På bokens sista blad drog jag ett streck varje gång ett varumärke nämndes utan att det hade varit nödvändigt för handlingen. Man kan ju skriva att NN tände en cigarett, det kan knappast vara nödvändigt att skriva vilket märke det var, speciellt inte om det inte behövs för pusslet i deckaren. Och varumärken finns det i boken. Det var hushållsapparater, klockor, bilar, glasögonbågar, cigarettmärken, drycker, dataspel och allahanda grejer som det nödvändigtvis skulle anges märke och ibland modell på. Jag silade bort några där varumärket kunde ha betydelse i handlingen eller för att placera ägaren/bäraren i en viss social status.

På bokens lite drygt 600 sidor räknade jag till 26 varumärken som nämndes utan att det hade varit nödvändigt. Av dessa nämndes sex stycken specifikt med märke och modell. Jag kan ju inte veta hur många av dessa som är marknadsföring eller om författaren bara råkar vara  så intresserad av kapselkaffebryggare att de måste anges med märke och modell.

Produktplacering är kanske tidens melodi och något vi får lov att väja oss vid i simplare litteratur. Men å andra sidan tycker jag att det är en aning småsnålt och girigt av en storsäljande författare och hans förlag att håva in lite extrafyrk på det här sättet.

4 reaktioner på ”Produktplacering

    • Precis! Ge din frissa ett omnämnande och bli klippt gratis tills hon går i pension och din arbetsgivare kan garantera arbete om inte karriären tar en ny riktning efter bokens utgivande, bara hans företag framstår i en positiv dager i boken 🙂

  1. Under en augustiseglats till Sikeå i vårt västra grannland besökte jag ett loppis i ett gammalt sågverk, som så fyndigt kallades Andra varvet. Bland allehanda tallrikar och glasföremål fann jag en deckare av en kvinnlig norsk (inte hen) författarinna som skulle komplettera vårt skeppsbibliotek. Den var rätt spännande, men efter att ha läst ditt blogginlägg, uppdagade jag att samma reklamhysteri huserade även här, mellan dessa pärmar. Måhända det rörde sig om samma ordbrukare.

Kommentera

