En liten vända till Piteå

Den notoriske bilkillen Uthus-Björn fick plötsligt båtfeber, hur nu det gick till. Kanske har han tröttnat på svetsröken som legat tätt i hans garage under årens lopp. Kanske är det en längtan till havet och horisonten. Vad det nu var så ledde det till ett avsevärt letande på olika båtsäljsajter. Skall erkännas att jag med illa dold entusiasm underblåste det hela. När Björn slutligen surfat igenom hela internet och sållat alla tänkbara båtar hade hans hjärta fastnat för Patricia i Piteå. Intensiv korrespondens inleddes med ägaren som villigt svarade på frågorna och slutligen bestämdes att Björn skulle göra ett besök i Piteå för att träffa Patricia.

Patricia är en nätt båt på två ton vilket ställde krav på logistiken. En robust trailer skulle ingå i affären, något som adderade i runda slängar ett halvt ton till hela ekipaget. Detta skulle nu transporteras från Piteå till Vasa. Om det blev affär vill säga. Alternativen gicks igenom. Tänkte föreslå att man låter trailern sitta kvar under båten medan man kör henne över havet till den nya hemmahamnen. Eftersom Björn är en handlingens man som inte skyr udda idéer höll jag av säkerhetsskäl tand för tunga. Att inleda sitt båtägande med en resa på ett par hundra sjömil över öppet hav är inte heller så värst klokt. Landvägen var enda realistiska alternativet. Efter lite planerande så ingick kompisen Rune och hans Land Rover i ekvationen. Runes bil är utrustad bortom det normala, inklusive takräcke lämpligt för lejonjakt. Den klarar också av att dra hela ekipaget. Rune är också en problemlösare av rang så kombinationen var precis vad en dylik operation behövde.

När hela trions ledigheter sammanföll och färjetidtabellerna granskats blev det så att vi vid lunchtid på fredagen satte oss i Landrovern för att köra till Piteå landvägen. Vi turades om att köra och vid sextiden var vi framme. Efter att ha bekantat oss med den sympatiske båtägarparet åkte vi ned till hamnen och kollade under durken, knackade i skrovet, klämde på madrasserna, granskade hantverket, lyssnade på motorn, smakade på oljan och allt man kan tänka sig att undersöka när man står i beråd att köpa en båt. Slutligen företogs en provtur under vilken vi myllrade omkring i båten och lyssnade och kände in båten innersta själ. Slutsatsen var att båten var välbyggd från början och att ägarna visat smak, snille, stil, gott hantverk och kärlek när de renoverat och pysslat med båten.

Affären gjordes upp och formaliteterna klarades av medan Rune och jag surrade båten på trailern och lastade in alla saker och ting som följde med på köpet. Ursprungliga planen var att övernatta i Piteå för att köra söderut mot Umeå på morgonen. Eftersom vi fortfarande kände oss pigga och alerta bestämde vi oss för att utnyttja nattens låga trafikintensitet och köra så länge vi orkade och eventuellt sova i båten vid vägkanten. Vid midnatt var vi klara för avfärd. Det vi oroade oss över var trailern och dess däck så vi beslöt oss för att hålla låg hastighet. Vi hade ju gott om tid eftersom färjan från Umeå gick först 18:00. I sakta mak rullade vi så iväg. Vägarna är i fint skick och svenskarnas förkärlek för 2+1-vägar gjorde att de som hann upp oss inte behövde sitta och hänga efter oss speciellt länge innan de slapp förbi.

Vi pausade på en parkeringsplats, klättrade upp i båten där vi tände mysbelysningen och kokade kaffe i pentryt. Där satt vi och fikade i sittbrunnen medan långtradarna rusade förbi genom natten. Några stopp till tog vi för att kontrollera att allting stod rätt till med trailern. I arla morgonstund stannade vi slutligen i färjehamnen i Holmsund. Vi lämnade båten där och letade efter ett ställe där vi kunde få lite frukost. Sedan tog vi oss ner till båten igen, rullade ut sovsäckarna och gjorde vårt bästa för att ta igen lite förlorad nattsömn. När vi kvicknade till ägnade vi resten av väntetiden till att avnjuta lite köttsoppa på burk i båten och ett besök i Holmsund för lite kaffe och glass.

patricia

Efter att ha kommit i land i Vasa sjösattes båten vid fiskestranden. En något påstruken förbipasserande hade lite problem att förstå varför man sjösätter en båt långt efter midnatt en kväll i Augusti. Vid det laget var det mesta normalt för vårt gäng så våra förklaringar kan ha verkat lite haltande…

Innan avfärden med färjan konstaterade jag att jag under denna resa gjort en del saker jag inte gjort förut. Jag har nu kört safariutrustad Land Rover på Kalix’s gator och letat ett kvalitetsfik. Jag har suttit i sittbrunnen på en båt i en norrländsk skogsbacke och fikat medan långtradarna dundrar förbi så nära att båten gungar. Och jag har suttit i en ruff med mina manligt kärva kompisar och diskuterat hur man hänger gardiner. Kul med lite äventyr.