Vedaläror

Kanske är jag en aning nonchalant eller så är jag lite av en klåpare, men två gånger har jag fått uppsöka hälsocentralen på grund av vedhuggningsrelaterade skador. En gång var det en bit av tummen som behövde lite mer avancerad omplåstring, en annan gång blev det tre stygn i knät. Min rygg gillar inte plockandet från marknivå. Tar man dessa faktorer i beaktande borde jag kanske lämna vedjobbet till någon annan eller övergå till alternativa energiformer. Eftersom vedeldning är det mest logiska sättet att värma sommarstugan och bastun är jag ändå tvungen att hantera ved. Dessutom växer veden på trän där på ön så råmaterialet behöver inte transporteras dit över land och hav.

Nu har jag efter lite googlande och youtubande utarbetat nya arbetsmetoder. Steg ett är enkelt; att sätta skottkärran bredvid sågbocken så att klabbarna hamnar i kärran vartefter de sågas. Därifrån är det lätt att plocka in dem i den nya huggkubben. Den är en variant med ett bildäck fastskruvat ovanpå. Däcket plockas fullt med klabbar som sedan kan klyvas utan att de faller ned på marken. Det är bara att gå runt kubben och hugga från alla håll tills klabbarna är lagom huggna. Därefter kan man plocka upp den kluvna veden i famnen och sätta dem på tork. På det här sättet slipper man allt plockande från marknivån. Däcket fungerar dessutom som skydd om yxan slinter vilket borde minska på tråcklandet vid hälsostationen.

huggkubbe

2 reaktioner på ”Vedaläror

  1. Inom detta område kunde det finnas mera funktionella och energisparande metoder för sågning och klyvning av vedträn. Själv håller jag på och planera om lite grann i vedlidret, för att få det mera funktionellt och bättre ordning på vedklabbarna. Väntar påök så småningom, alltså i vedlidret.

    • Liderlogisitk är ett ganska krävande område. Det gäller att ha den äldsta och därmed mest vällagrade och torra veden lättåtkomlig samtidigt som man får in nyhuggen ved.

Kommentera

