Höstbilder

Höstpyssel ute vid stugan brukar innebära städning, att plocka undan utemöblerna, ta upp flytbryggan, havtornsskörd och naturligtvis att njuta av höstfärgerna och tystnaden.
Lördagen visade sig vara en av de där fem-dagarna. Jag har fem-dagar ibland. Då är repen fem centimeter för korta, bultarna fem millimeter för korta och när det gäller bryggupptagningen så var vattenståndet fem centimeter för lågt. Jag bet ihop och stretade på ändå. Fick kasta loss bryggan och låta den flyta ut på djupare vatten för att få hjulen på plats. Sedan kunde den dras upp. Efter att ha besegrat det där med fem centimeter för korta rep och vajrar vill säga.

stuganKonstaterade att rönnarna bär rikligt med bär. Inom folkloren råder det delade meningar om hur det skall tolkas. Somliga påstår att det innebär en vinter med rikligt med snö, andra säger att det blir en snöfattig vinter. Min erfarenhet har lett mig till min egen slutsats:

Öm rönnen bär rikligt med bär så blir rönnbärsskörden god det året.

ronnbar

Med bryggan på det torra var det bara att avnjuta ett bastubad och därefter relaxa med radio och litteratur.

Efter en natt under vilken jag sov en riktig kvalitetssömn var det dags för lite städning och havtornsskörd. Jag brukar pressa några liter, något som brukar betyda att man beskattar några få av det rikliga bestånd av buskar som finns på ön. I år fick jag trava runt hela ön för att få ihop till en liter. Bären är i år klena, bleka och få, dessutom har någon hunnit före och pressat bort de bästa bestånden.

havtorn

Medan jag travade runt bland buskagen kunde jag bara bekräfta något som vi observerat under sommaren, öns sorkar har haft ett rekordår, varhelst man stiger ser man sorkhål och högar. Vi hade kanske behövt en snok eller någon annan naturlig fiende. Planerar att sno ihop en uggleholk att sätta upp vid nästa besök. Om nu någon uggla kan komma sams med sjöfåglarna och den lite maritima miljön. Värt ett försök i alla fall.
En annan observation är att enen som säkert funnits längre än jag fortfarande lever och har hälsan.

en.v01

När jag var i yngre tonåren hämtade vi plantor av nyponros från en övergiven trådgård ute på Rönnskär. Morsan planterade dem uppe vid stugan. Jordmånen var kanske en aning torftig och torr så något frodigt bestånd blev det aldrig. Nu, dryga trettio år senare har nyponrosorna funnit sin idealplats, burna av småfåglarna har de frösåtts ute på lillgrynnan, en halvö kanske femtio meter bort. Där frodas de nu och bär rikligt med nypon. Outgrundliga äro naturens nycker..

nypon

Under tiden som jag städade undan och diskade så lade sig den sydostliga vinden och lagom till hemfärden låg fjärden spegelblank. I det läget kan man ju inte bara fräsa den ena sjömilen till hamnen. Jag tog med andra ord en tur runt kvarteret, det vill säga Svanören. Stannade till där ute på havet för att njuta av horisonten.

horisont

 

Kommentera

